Hej,

Har till mitt kök ett ventilationsrör framdraget som tidigare har gått till en fläktkåpa (det är självsug i ventilationen eller vad det kallas, det sugs ur röret utan att jag påverkar det). Bor i lägenhet kan tilläggas.

Röret var tidigare isolerat i köket innan jag tog bort det helt. Jag har nu tänkt använda mig av ventilationssystemet till min nästa fläktkåpa jag har köpt. Behöver dra ca 1 meter från där röret kommer ut ur väggen och sen fram till fläktkåpan. Min fråga är om det finns några bestämmelser på om det behöver vara isolerat? Det är 125 mm rör som kommer ut från väggen och jag ska ha röret under mitt nya tak som sänks 150 mm. Räcker det om jag drar ett aluminiumrör som är 125mm fram till fläkten eller måste jag isolera det också och finns det några andra bestämmelser?
 
Jag tror att en s.k. imkanal måste bseiktigas egentligen - jag är dock inte säker !?

/K
 
Om röret ska gå dolt i nya mellantaket så måste du isolera. Av brandskyddsskäl. Den var ju dessutom det tidigare vad jag förstår. Den enda del som inte behöver isoleras är den synliga korta flexibla slangen mellan rör och kåpa.

Du har nog inte självdrag utan det sitter nog en frånluftsfläkt centralt som suger från flera lägenheter. Har kåpan du tänker montera egen fläkt? Kontrollera i så fall att du verkligen får använda den. Risken finns att du trycker in matos till grannarna.
 
Kloka ord från IT-snubben. Angpående isoleringen så räcker troligen EI-15 klass på isoleringen. Det är vanligtvis en mineralullsisolering som är 30mm tjock. Gå till en affär typ Ahsell och fråga efter EI-15 isolering till en 125mm spirikanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.