Jag har en vind som är låg (läs krälhöjd) som är rätt dåligt isolerad. Jag har planer på att lägga in mer isolering innan vintern kommer för att få det behagligare inomhus och spara energi.

Jag har dock många frågor som vad skall man använda att isolera med? Lösull? Rulle?

Hur högt upp kan man lägga isolering, jag kan inte gärna höja bron som ligger i mitten då får man inte ens plats att kräla ska man strunta i mitten då?

Hur högt upp kan man lägga jag antar att man inte gärna ska lägga mot råsponten?

Till detta kommer att huset är utbyggt i olika omgångar. Den första bilden visar en av dom nyare delarna. Där bör det inte vara alltför svårt att isolera någon decimeter eller två till. Isolering är idag ca 20cm här.

Den andra bilden visar den äldsta delen av huset och man ser att det finns lite spån längst ut. Denna delen är den mest akuta att isolera då jag misstänker att isoleringen här är MYCKET tunn. Skall dock göra en riktig mätning nån dag.

Alla tips och ideer mottages tacksamt =)..
 
  • dsc00840.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dsc00841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du måste sätta någon form av vindavvisare mellan takstolarna för att vara säker på att taket får ventilation samt att det inte blåser in i isoleringen. Jag håller just på och tillägsisolerar mitt gammla hus där det bara är spånor på vinden. Har ingen bro att krypa på men när jag är klar så har man ingen möjlighet att slippa upp dit. Dels för att det blir för lågt till tak och dels för att man inte slipper upp genom luckan.
 
Vinden ska helt klart gå att inspektera. Vinden är speciellt känslig för fukt och drabbas oftast av fukt problem. Så man ska inte bygga in sig.

I värsta fall får du vägg bygga en gång dvs kanter på gång bron. På bron skulle du kunna lägga en matta som man kan rulla i hop om man ska upp och inspektera. Vindavvisare ska du ha. Sen är det nog enklast (& snabbast) att fylla med lösull, du blåser upp det (ni måste vara minst 2 pers för detta jobb).

När du är klar med jobbet, så bör du inspektera vinden på Vintern ett flertal gånger när det börjat bli kallt ute. Detta för att se om du håller på att få fukt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.