Ska ta över svärföräldrarnas hus och i det finns en kallvind som vi tänkte göra till sovrum. Vad ska jag tänka på? Utsidan av huset är puts och insidan är idag timmer. På något vis lär jag väl göra någon form av luftspalt? Ska man slå av putsen uppåt och borra lufthål i timret eller hur sjutton ska jag göra? . Känns i dagsläget som om det är för tätt då det bildas lite kondens vid kall väderlek. Värmen från de andra rummen möter kall luft vad jag förstår. någon kunnig som har bra tips?
 
D
Vad är det för puts du menar du skulle slå av?

En luftspalt mot taket, isolering och en ångspärr (plastfilm) på varma sidan är väl standardförfarandet. Om du redan nu har problem med kondens på vinden, så borde ju det bli bättre när du gör om det till varm vind och riktig ångspärr mot yttertaket.
 
Var putsen på utsidan jag tänkte på men fick just tag i en som ska kolla på det... Han sa samma som dig...tack för snabbt svar.
 
ridax skrev:
Vad är det för puts du menar du skulle slå av?

En luftspalt mot taket, isolering och en ångspärr (plastfilm) på varma sidan är väl standardförfarandet. Om du redan nu har problem med kondens på vinden, så borde ju det bli bättre när du gör om det till varm vind och riktig ångspärr mot yttertaket.
Utveckla varför det blir mindre kondens om man man minskar storleken på en kallvind genom mer parallelltak?

Det enda som ändras är att det blir omöjligt att inspektera det som blir kvar av kallvinden, dvs luftspalten i parallelltaket. Där kan det växa hej vilt eftersom utrymmet har samma fuktdynamik som dagens kallvind.
 
D
Kondens bildas för att varm fuktrik luft träffar kalla ytor/luft som inte kan bära fukt lika bra som varm luft. Om man har kondens på vinden så är det troligen för att varm luft från bostadsdelen läcker ut på vinden vilket i sig beror på dålig eller obefintlig ångspärr. Om man då inreder vinden och vid isoleringen av denna sätter en korrekt ångspärr så sker det tidigare läckaget av varm luft inte längre ut till kallvinden utan istället till det inredda utrymmet som ju sedan har en ångspärr som håller luften borta från den kalla spalten mot taket,
 
Redigerat av moderator:
Jag har påväxt på min vind fast jag har ett modernt hus med ångspärr runt hela bostaden och FTX med undertryck i bostaden. Hur kommer det sig? Jo, för att kallvinden, eller luftspalten, har en jättelik köldbrygga i form av ett oisolerat undertak dit utomhusluften kondenserar i form av rimfrost vintertid. Därmed så är fuktfällan ett faktum.

Hela skiten är en jättelik riskkonstruktion helt enkelt, som inte blir ett dugg mindre bara för att man inreder kallvinden. Kallvinden blir en varmvind först när den isoleras, vilket endast kan ske om man isolerar på utsidan om undertaket.

Så att inreda en vind har påverkan på trivsel och ökar boytan, men skall inte ses som en lösning på kallvindsproblematiken. Det kan tvärtom bli värre eftersom utrymmet som återstår inte längre kan inspekteras.
 
D
Förtår inte vad det är för köldbrygga du talar om och varifrån kommer fukten som kondenserar. Om du har mågon mindre bra lösning så är det ju tåkigt, men luftspalt, isolering och ångspärr används i tusentals hus med gott resultat. Finns inget om säger att det inte skulle göra det i det här fallet heller. Det är inte heller någon som har föreslagit inredning av vinden om nåon lösning av nåot ukproblem, utan bara konstaterat att om man ersätter en kallvindslösning som ungerar okumentert dåligt med en accpterad lösning med luftspalt, isolering och ångspärr så finns örutsättningar ör att det snarare skall bli bättre än sämre.
 
Köldbrygga = konstruktionsdetalj i en byggnad som har kontakt med den kallare utsidan, i det här fallet undertaket eftersom det inte finns isolering på utsidan om undertaket i en kallvind.

Fukt. Det finns ständigt fukt i luft, oavsett om det är inomhusluft eller utomhusluft. Så även om du har noll fuktbelastning från bostaden, så finns det fukt i luften på kallvinden. Den kommer dit eftersom kallvinden är uteluftventilerad. Under vissa förhållanden uppstår situationen att fukt i denna luft kondenserar inne på vinden, tex när temperaturen faller hastigt. Då har man de facto stängt in vatten på insidan om undertaket.

Och när du säger att luftspalt, isolering, ångspärr använts i tusentals hus med gott resultat, vad baserar du det på? Kallvinden är en riskkonstruktion. Det finns exempel på nybyggnation där denna konstruktion skapat en mögelvind efter första vintern. En enkel faktainsamling kan du göra genom att googla på sökorden "kallvind" och "mögel".
 
D
Jag vet vad en köldbrygga är. Jag frågade vad det var för köldbrygga du talade om. Jag skulle inte kalla ett helt yttertak för en köldbrygga på samma sätt som jag inte skulle kalla Tyskland för en brygga till Schweiz. Jag tycker att en köldbrygga får ha en viss begränsning i sin omfattning.

Eventuell fukt som kondenserar under de omständigheter du talar om stängs ju inte inne i kallvinden, då den ju är ventilerad. Du kan inte komma ifrån att denna konstruktion är hur vanlig som helst och den idag gängse metoden. Jag vet inte vart du vill komma genom att kidnappa den här tråden och börja diskutera om det här? Vad är det för lösning som du rekommenderar istället? Anser du att ts inte skall inreda vinden utan ställa en avfuktare där istället? Eller skall han installera trygghetsvakten? Vart är det du vill komma? Om du säger det istället så kanske du kommer någon vart.
 
Skrattar lite för mig själv nu när jag läser detta, Nu har jag pratat med en som ska hjälpa mig med detta proffessionellt. Han sa ungefär som Ridax. Byta fönstret, sätta i två extra ventilations hål. Ångspärr från den varma delen. Plus en massa andra lösningar....återkommer när det är dags.
 
ridax skrev:
Jag vet vad en köldbrygga är. Jag frågade vad det var för köldbrygga du talade om. Jag skulle inte kalla ett helt yttertak för en köldbrygga på samma sätt som jag inte skulle kalla Tyskland för en brygga till Schweiz. Jag tycker att en köldbrygga får ha en viss begränsning i sin omfattning.

Eventuell fukt som kondenserar under de omständigheter du talar om stängs ju inte inne i kallvinden, då den ju är ventilerad. Du kan inte komma ifrån att denna konstruktion är hur vanlig som helst och den idag gängse metoden. Jag vet inte vart du vill komma genom att kidnappa den här tråden och börja diskutera om det här? Vad är det för lösning som du rekommenderar istället? Anser du att ts inte skall inreda vinden utan ställa en avfuktare där istället? Eller skall han installera trygghetsvakten? Vart är det du vill komma? Om du säger det istället så kanske du kommer någon vart.
Jag vill komma dit att gängse metod utanför Sverige inte är att bygga med kallvind. Kallvind fungerade bra när man hade en varm murstock som höll kallvinden varmare än utomhus under eldningssäsongen. Murstocken var varm tack vare ved- eller oljeeldning. Idag isoleras vindarna mer och vi värmer upp våra hus på andra sätt.

De som hävdar att kallvind är det rätta sättet att konstruera hus idag är ute på en farlig väg. Vatten som fångas i en vind pga frostutfällning vintertid "ventileras" inte ut. Det sugs upp av isolering och byggmaterial, därav risken för mögelangrepp. Och det finns inget som säger att hela undertaket inte kan vara köldbrygga, det är ju ett faktum.

Avfuktare, trygghetsvakt, och andra metoder att sänka Rh på vinden är nödlösningar. De rimmar dessutom illa med miljötänket. Först tilläggsisoleras vinden för att spara energi, sen får man kasta upp en avfuktare som slukar el för att slippa mögelpåväxt. Det är ju befängt.

Lösningen är att bygga som i utlandet, med varma undertak. Det kan man åstadkomma på många olika sätt. Vi hade det förr i tiden med tex halmtak. Idag finns det modernare produkter, tex Maco-Dach.

Och som trådskaparen mycket riktigt upplever. Går man till en byggare så vet denne inte något annat än gängse metod. Så råden från proffsen är ännu sorgligare. Byggbranschen utvecklas inte. Man fortsätter med "beprövade" metoder.

En annat tråkigt exempel är BKR som ändrar riktlinjer minst en gång per år. Det är ju värre än trial-and-error där vi konsumenter får stå för notan.
 
D
Du kallar helt enkelt inte ett helt tak för en köldbrygga. En köldbrygga är just en detalj i en byggnadskonstruktion som leder kyla bättre än dess omgivning. Du skulle lika gärna kunna kalla hela vägg eller hela golv för köldbryggor i så fall. Du tappar helt meningen med begreppet köldbrygga om du använder det till ett så vitt begrepp som ett helt tak. Du kan kalla spiken i taket för köldbryggor, eller takstolarna i taket för köldbryggor.

Du får ju använda precis vilken konstruktion du vill på ditt eget tak. Själv föredrar jag att ha det så som det har fungerar i mitt hus i 30 år utan problem. Du säger att du är trött på experimenterandet i byggbranschen, men själv tycks du förespråka just det samma när du propagerar för ännu en lösning...

Vad är det som säger att inte Maco Dach skulle bli nästa skandal i byggbranschen, om man införde det på bred front? Kanske det står på kö efter de enstegstätade fasaderna?
 
Redigerat av moderator:
Sant! Man ska inte experimentera på vår bekostnad. En ny teknisk lösning för att få bukt med kallvindsproblematiken måste vara beprövad och det ska inte vara upp till enskilda fastighetsägare att bekosta detta. Byggbranschen måste få incitament att ta fram långsiktigt hållbara lösningar. Att bara bygga på av gammal vana borde svida hårt i plånboken när det blir fel. Tyvärr är det inte en enda husägare som får ersättning pga baggel på vinden, trots att huset är nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.