Ska införskaffa mig en 20" container i väldigt bra skick och ha som förråd, den är helt tät och fin men efter det jag lyckats läsa mig till så verkar det inte helt onormalt med kondens i dom och att dom börjar lukta illa efter en tid oavsett utvändigt skick och täthet.

Så min fundering och fråga är,
Montera 45x45 reglar på utsidan cc 60 och sen monterar man 30mm cellplast för att slutligen slå på en träpanel,
Taket tänkte jag kanske tillverka nån enklare takstol för att sedan lägga plåttak på.

Är det en bra ide att även lägga cellplast 30mm på taket innan man monterar takstolar och plåttak?

Kom gärna med era kunskaper om hur man får en container att hålla sig fräsch länge. Ska inte kosta en förmögenhet för då kan jag lika gärna bygga förrådet i lösvirke från grunden.

Tacksam för hjälp:)
 
Ja lägg isolering på taket också.
Viktigast är nog att ha en avfuktare i som går hela tiden.

//AA
 
Men du tror att kondens problemet försvinner om man lägger cellplasten enligt beskrivningen ovan,

man behöver inte nån ålders beständig plast antingen mot containern först innan cellplasten eller utanför mellan frigolit och panel?
 
Containers är inget superbra material att bygga kring i vårt klimat.
Faktum är att på grund av att metall har sina egenskaper så är det ett rent ut sagt dåligt material när man vill ha isolering.

Det är bättre då att ha containern som kallförråd och bygga en friggebod/attefall om det finns förrådsbehov där man inte vill följa utetemperatur.

Jag har läst på både kring container som förråd och som "stomme" för ett hus. Och det är tyvärr rätt kört om man är norr om medelhavsklimat.
 
Tanken med isoleringen va bara att få bort eventuell kondens från insidan, inte för att ha den uppvärmd på något sätt.

Men du "appendix" tycker alltså det är smartare att endast slå på en panel om man vill ha bort den "fula" container looken på tomten, strunta i cellplasten helt???
 
Vissa sprutisolerar insidan. Lite dyrare men enklare...
 
  • Gilla
PontusPontus
  • Laddar…
Jag tror inte din cellplastisolering gör nån skillnad ang. kondens på insidan.

Måla kontainern ”faluröd”.

Ska du ha ett kondensfritt förråd på tomten så bygg i trä och isolera ordentligt.

//AA
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
vill bara inte att containern ska ta stryk och börja mögla och lukta illa inuti över tid,

Verkar så konstigt att en byggkonstruktion som används för o frakta saker i över hela jorden inte står emot väder och vind bättre utan att bli dåliga över tid och börja mögla. Måste ju gå att bygga bort problemet kan jag tycka.
 
  • Gilla
Jonas Peppinge
  • Laddar…
Det som kan mögla och lukta är ju inredning i containern isåfall.
Golv och kanske väggar om dom är klädda.
Plåten i containern kan varken mögla eller lukta illa i sig
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du har ju redan en fuktspärr i form av plåten.

(20” måste vara en extremt liten container)
 
D Daniel 109 skrev:
Du har ju redan en fuktspärr i form av plåten.

(20” måste vara en extremt liten container)
Nja, den är ju ändå dryga halvmetern lång så ett par spadar bör ju gå in iaf ;)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.