Hejsan!!!

Vi håller på och ska gjuta en 15 cm tjock platta (För hand) i ett befintligt kallgarage,, där det nu är grus som golv. Det är dränerat runt om plattan.
Vi undrar nu om man ska/bör isolera under plattan för att undvika tjälskjutningar (hur nu det stavas...)
Vi funderar då på om det räcker med byggmax 3-cm isolering..

Tilläggas bör att det är MENINGEN att det skall vara ett ÄKTA budgetbygge. MEn vi vill ju gärna att plattan inte ska spricka första vintern...

Någon med erfarenhet eller kunnskap :) ???

MVH/Anna-Karin
 
Du behöver inte isolera under plattan om du inte skall ha värme i garaget.
Det har i a f inte vi gjort och jag litar på att min sambo (byggare sedan 20 år) har koll på sådant.
 

Ok... så ni har inte isolerat alls under plattan.. Bor ni söderut eller norrut i sverige? Vi bor i Dalarna.

Vi är ändå lite osäkra hur vi ska göra då grannarna nu säger att deras platta i kallförrådet skiljer ca 10cm i höjd sommar/vinter. (Men då har inte de dränerat nåt). O marken är ganska så våt..

Fler som inte isolerat under???

mvh/A-K
 
Mikael_L
Ja, det här är jag också ganska intresserad av få veta lite mer om.
Jag har nämligen lite funderingar på hur man gör med fritidshus, om man lägger platta som grund och sen har huset ouppvärmt en del av året.

Om det är ouppvärmt antar jag att man inte kan förhindra tjälen från att ta sig ned, endast möjligen minska det djup den når, med hjälp av isolering.

Måste man då gräva ur tjälfarlig mark djupare, sen ha dränering på det djupet och sen fylla med dränerande material?
Och isåfall, hur mycket grundare går tjälen med olika mängder isolering?

Om någon har lite koll på läget så skulle jag vara glad att veta hur det är.

mvh
//Mikael
 
Hemmakatten
Skulle absolut lägga isolering under om det finns plats! Skulle dessutom lägga så mycket isolering som får plats, dvs. får det plats 20 cm isolering, så lägg det. Får det bara plats 10 cm så lägg det. Får det bara plats 5 cm isolering så skulle jag fundera på om det går att ordna så att det får plats åtminstone 10 cm, om inte så lägg de 5 cm.
 
Jag isolerade aldrig, första vintern innan garaget var klart så gick tjälen under och lyfte lite på ett hörn så fogen mellan plattan och första lecavarvet sprack lite, påföljande sommar målade jag i lite sandblandad silikatfärg i sprickan, efter detta när huset sedan blev färdigt så har inget alls hänt.

Däremot så är det ofta hög luftfuktighet i garaget nu, detta beror säkert på att plattan inte är isolerad, samt att det var dåligt med plats för kapillärbrytande material.........inget jag brytt mig speciellt om förränn nu när jag köpt en veteranbil  :p

.....i.o.f.s bra anledning att bygga fler garage  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.