Vi flyttade in i huset för 6 veckor sen och våra toaletter är i behov av lite kärlek.
lilla toan på markplan behöver endast en inspektionslucka och ett skvallerrör så är det ok.

Dusch/toa på överplan är sen 90-talet med matta på golv och vägg. Där kommer vattenrören upp genom golvet i duschutrymmet och behöver därför en renovering inom kort. Men under tiden denna görs så behöver vi ju en annan dusch!

I källaren har vi ett rum där det faktiskt är förberett för badrum. Gjutet golv med avlopp och vattenrör som sticker upp och är klämda i ändarna. Om det är trycksatt eller ej vet jag ej. Enligt förra ägarna så gjordes detta på 70-talet av personen som ägde det då.

Här hade vi tänkt att börja iaf. Plattan består enligt de papper jag kan hitta av 15 cm betong och under det 15 cm grus. Alltså inte isolerat.
Jag tror inte det är dränerat sen det byggdes runt -74. Väggarna består av lecablock och enligt byggritningarna så är isoleringen oxå lecblock. Isolervärdet är 0,7 om jag minns rätt.

Tanken är att lägga klinkers och kakla väggarna. Endast ha tätskikt i duschutrymmet.
Frågan är om vi kommer ändra oss i framtiden? Ska vi istället bila ut golvet och isolera samt installera golvvärme?
Vi har bergsvärme så därför tror jag att vi skulle kunna ha vattenburen golvvärme men jag har inte kollat upp detta.
Vad tycker ni?
Bör vi isolera? Bör vi dränera om först, eller kan man göra det senare?

Källare har vi förresten bara under halva huset, resten är krypgrund. Bör man dränera en krypgrund??
Många frågor och säkert lite rörigt, men jag hoppas på bra input :)
 
Jag kan bara svara utifrån mig själv och hur jag tänker.

jag anser att golvvärme ensamt eller i kombination med element/dylikt ger en bra uppvärmning. Dels för att ni redan har bv pump och golvvärme är i sig ett låg temperaturs system, men också för framtiden och att slippa tänka "vi skulle installerat golvvärme". Jag hade gjort det.

Fundera hur ni kommer och vill använda utrymmena i källaren gällande isolering. Det är enbart källare under halva huset, vad är det för övrigt utrymme och vad ska ni använda det till? Vad har ni för fuktnivåer idag, syns det något?
Kostnad ställs ju mot färdigt resultat och vilket nivå ni vill ha det. Dränerar kan man alltid göra senare, det sägs dock att man bör arbeta utifrån och in. Jag gör själv tvärtom - bara för att förvirra det hela :D

Medans ni även håller på så glöm inte ventilation, sätt en fuktstyrd fläkt med grndventilation som ökar vid högre fuktvärden. Det skapar ett undertryck i källaren eftersom ni inte vill ha upp fuktigare luft upp i övriga hus och väggar samt ger ett bättre inomhusklimat och luftomsättning.0,15 liter per sekund och kvadratmeter är generella lägsta nivåer för vad som ska skjutas ut. Säkerställ även att ni har ventiler för inkommande luftoch/eller att de fungerar och är öppna.

Resten låter jag andra svara på.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.