Hej

Jag bor i parhus och har även ett "pargarage" som delas med grannen. Mitt garage är i dagsläget ett kallgarage och grannen har ett uppvärmt förråd och kallgarage. (se bild)
Min tanke är att göra om mitt garage till varmgarage, luft/luftvärmepump, isolera etc. Nu är min fundering.
Vi delar på väggen i mitten, den är i dag bara isolerad och gips på båda sidor. Jag har varit tvungen att riva mina gipsskivor pga. det varit skadade. Om jag ska lägga på på en ångspärr runt om, hur gör jag med väggen som jag delar med grannen? Vad kan det uppstå för problem om jag lägger ångspärr på min sida den gemensamma väggen och behöver jag det öht? Någon som har gjort nåt liknande?
 
  • Översiktsplan över ett parhus med två garage och ett uppvärmt förråd, markerat med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
En yttervägg i trä bör se ut som följande .
Ytterpanel - träläkt 90 gr mot ytterpanel (ventilation) - vindduk eller gips - bärande reglar och isolering .
Vilket material som används på insidan beror på hur temp är i lokalen .
Bostadshus med mineralull = diffusionstät plast
Bod med eller utan värme = vindskydd eller byggskivor
Ekonomibyggnad som värms ibland = Variabel ångbroms
Garage med värme och snöig / blöt bil = diffusionstät plast

Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad .
Viktigt att denna funktion finns , risken att isolera direkt mot tex en träfasad är röta / mögel i trät .
Om syllen inte har fuktskydd mot betongplattan tar trät upp fukt och ruttnar (när man vill isolera väggen)
 
"Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad"

Då menar du luftspalt eller?
 
Tomture61
D Driver62 skrev:
"Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad"

Då menar du luftspalt eller?
Ja , andemeningen är att fukt ska ventileras ut , så det ska vara öppet upptill / nertill ( massa borrhål eller lockläktpanel )
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.