Jag ska isolera ett garagetak där det är cc 90 mellan takstolarna. Jag har väldigt svårt att hitta nån isoleringsrulle som är så bred. (och 120 cm tjock) Ska man köpa cc60-rullar och skarva på längden eller vad är smartast?
 
Har du funderat på sprutisolering?
 
Du kan använda markskivor , t.ex. PAROC GRS, som du kapar till rätt bredd. De ligger på formatet 600x1200 mm. Dessa skivor har sådan spänst att de sitter kvar när du petat in dem mellan reglarna.
 
Paroc-arna verkar bara finnas i tjocklek 50, 70 och 100.

Sprut-isolering har jag hört är lite dyrare. Och det är så liten yta (typ 18 kvm), så det känns inte värt när jag vill hålla kostnaden nere.

Till ekvationen hör att jag har rullar som är 1200 breda som jag alltså skulle kunna skära till, men de är bara 95 tjocka. Men det säger mig att det måste väl finnas rullar som är 1200 breda som är 120 tjocka?
 
Jag har aldrig hört talas om rullar som är tjockare än 95 mm (det betyder inte att de inte finns). Paroc har en takskiva med formatet 600x1800 som du skulle kunna dela på mitten. Den finns i 80, 100 och 120 mm tjocklek och har beteckningen Paroc ROS 60.

Det är inte så att jag är insåld på Parocs produkter, men de har en mycket bra webbplats.

Beroende på vilket förhållande du vill uppnå med att isolera garagetaket, kan en tyngre stenullsskiva vara bättre än en lätt glasullsvariant.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Just nu lutar jag nog att köpa 600x1200-skivor och skära bort en fjärdedel på varje. Vet inte om jag tar paroc utan tar nog vad som finns på byggmax eller vart jag nu åker.
 
Jag är inget ombud för Paroc! Jag bara tog deras produkter som exempel eftersom de har en mycket bra hemsida. Tänk bara på att skivorna har tillräcklig styvhet så att de sitter uppe utan en massa besvär.. Det är stor skillnad på c/c 600 och 900.
 
S
R Lungebo skrev:
Jag ska isolera ett garagetak där det är cc 90 mellan takstolarna. Jag har väldigt svårt att hitta nån isoleringsrulle som är så bred. (och 120 cm tjock) Ska man köpa cc60-rullar och skarva på längden eller vad är smartast?
två styck 120 1210x455 . skulle det funka för dig?
 
J justusandersson skrev:
Jag är inget ombud för Paroc! Jag bara tog deras produkter som exempel eftersom de har en mycket bra hemsida. Tänk bara på att skivorna har tillräcklig styvhet så att de sitter uppe utan en massa besvär.. Det är stor skillnad på c/c 600 och 900.
Jag förstod det. Blev otydligt med hur jag skrev. Jag kommer isolera uppifrån efter att jag satt glespanels så styvheten känns inte så viktig då. Antar att du tänker en situation där isoleringen ska upp först och glesen sen?
 
SBH skrev:
två styck 120 1210x455 . skulle det funka för dig?
Vad menar du med om det skulle funka? Vill du sälja eller tipsa? Att använda 1210x455 skulle innebära lite mindre spill om jag har en skarv på längden parallellt med takstolarna så det är väl kanske bra. Var hittar man skivor med de måtten?

Och spelar det roll att ha skarv längs med? Det borde det väl inte göra om det ligger tätt mot varann?
 
S
L Lungebo skrev:
Vad menar du med om det skulle funka? Vill du sälja eller tipsa? Att använda 1210x455 skulle innebära lite mindre spill om jag har en skarv på längden parallellt med takstolarna så det är väl kanske bra. Var hittar man skivor med de måtten?

Och spelar det roll att ha skarv längs med? Det borde det väl inte göra om det ligger tätt mot varann?
isover har fomatet. tror även paroc har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.