Hej,

Jag har just fått borrat brunn där pemslangen fram till ca 2m från ingången i borrhålet ligger på frostfritt djup. Brunnsborraren hade dock ingen möjlighet att gå in i borrhålet på samma djup, så sista 2m på pemslangen kommer något högre för att slutligen gå in ca 80cm djupt i själva borrhålet. Där är just nu som en grävd liten grop denna sista bit, som jag ska fylla igen... Brunnsborraren tyckte jag skulle isolera den sista biten på 2m för att undvika att det fryser... Jag nickade och sa absolut, det gör jag...

Men, sedan insåg jag att jag inte riktigt vet på vilket sätt, och i vilken form.
Vad bör jag alltså införskaffa, och hur gör jag? Han nämnde att det räcker att isolera ovan pemslang. Under ska inte behövas...

Tänkte åka till ByggMax, men behöver veta vad jag ska köpa... Antar det inte är vanlig isolering man använder i hus?

Ska tillägga att vi bor i södra Sverige, närheten av Göteborg.

Vol
 
Redigerat:
Markskiva, blå eller rosa "frigolit" lägg skivorna på tvären så de täcker 1,2 m och som brunnsborraren sa, bara på ovansidan. Markvärmen underifrån håller det frostfritt.

Protte
 
prototypen skrev:
Markskiva, blå eller rosa "frigolit" lägg skivorna på tvären så de täcker 1,2 m och som brunnsborraren sa, bara på ovansidan. Markvärmen underifrån håller det frostfritt.

Protte
Tack! Heter den något speciellt? Antar du pratar om cellplast nu? Någon speciell tjocklek?
Kollade lite på ByggMax.se men hittar inga blå eller rosa.
 
du kan också göra en s.k hästskoisolering runt slangen det blir mindre grävning. Tänk ett upp och ner vänt U runt slangen,csamma material, 100 mm cellplast borde räcka bra
 
Det är redan uppgrävt... Däremot är gropen inte bred nog för att lägga dom på tvären... Kan jag inte lägga skivorna på längden istället?

Och jag undrar också vart man får tag i rosa/blå cellplast - och vilken tjocklek det bör vara?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Det är redan uppgrävt... Däremot är gropen inte bred nog för att lägga dom på tvären... Kan jag inte lägga skivorna på längden istället?

Och jag undrar också vart man får tag i rosa/blå cellplast - och vilken tjocklek det bör vara?
Det var det jag menade, dvs du behöver ej gräva 1200 mm brett, längden går nog bra men med hästsko blir det bäst dvs 600mm bred och ca 300 mm 1/2 skiva på höjden.
100 tjocka bör räcka. (kan gå med mindre tex 50 mm men bättre vara på den säkrare sidan).
De flesta byggvaruhus har markskivor. Färgen tror jag beror på tillverkaren så den borde ej vara så viktig.
 
50 bör räcka men 70 räcker här i kalla Norrland med körväg ovanpå.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.