Hej!
Har ett hus byggt -93 på 116 m3, krypgrund och med ca 150 cm ståhöjd i grunden. Skyddat med plast och betongtäckmatta mot fukt i hela grunden. I ena hörnet av huset är köket om ca 20 m3 placerat. Under hela köket i grunden har jag slätt berg och där är höjden mellan berg och blindbotten ca 80 cm. Jag upplever att golvet i köket är kallare än i övriga huset. Tempen i vinter ha snittat på 5 grader i grunden.
Så till mina frågor:
Är det vettigt att isolera berget med mineralullsskivor för att få bort strålningskylan, gör det någon skillnad?
Hur tjockt behöver jag då lägga?
Är det kanske bättre att isolera blindbotten underifrån med cellplast?
Eller det kanske finns något bättre sätt att få lite varmare köksgolv?

Mvh. Niclas.
 
Bonigy Bonigy skrev:
Hej!
Har ett hus byggt -93 på 116 m3, krypgrund och med ca 150 cm ståhöjd i grunden. Skyddat med plast och betongtäckmatta mot fukt i hela grunden. I ena hörnet av huset är köket om ca 20 m3 placerat. Under hela köket i grunden har jag slätt berg och där är höjden mellan berg och blindbotten ca 80 cm. Jag upplever att golvet i köket är kallare än i övriga huset. Tempen i vinter ha snittat på 5 grader i grunden.
Så till mina frågor:
Är det vettigt att isolera berget med mineralullsskivor för att få bort strålningskylan, gör det någon skillnad?
Hur tjockt behöver jag då lägga?
Är det kanske bättre att isolera blindbotten underifrån med cellplast?
Eller det kanske finns något bättre sätt att få lite varmare köksgolv?

Mvh. Niclas.
Det kan hjälpa men det kan även vara drag från utsidan. Har du testat en värmekamera för att se ev läckor ? Hur mycket isolering finns i bjälklaget?
 
Strålningskyla existerar inte och berg är i allmänhet bra på att inte bli för kallt.
Jag är ganska säker på att orsaken till kallt golv är något helt annat. Isolerar du mer på marken så kommer det bli kallare i grunden.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Bonigy Bonigy skrev:
Hej!
Har ett hus byggt -93 på 116 m3, krypgrund och med ca 150 cm ståhöjd i grunden. Skyddat med plast och betongtäckmatta mot fukt i hela grunden. I ena hörnet av huset är köket om ca 20 m3 placerat. Under hela köket i grunden har jag slätt berg och där är höjden mellan berg och blindbotten ca 80 cm. Jag upplever att golvet i köket är kallare än i övriga huset. Tempen i vinter ha snittat på 5 grader i grunden.
Så till mina frågor:
Är det vettigt att isolera berget med mineralullsskivor för att få bort strålningskylan, gör det någon skillnad?
Hur tjockt behöver jag då lägga?
Är det kanske bättre att isolera blindbotten underifrån med cellplast?
Eller det kanske finns något bättre sätt att få lite varmare köksgolv?

Mvh. Niclas.
Vore inte det enklaste att prova att vindtäta köksgolvet underifrån med en windy eller förhydringspapp?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan hjälpa men det kan även vara drag från utsidan. Har du testat en värmekamera för att se ev läckor ? Hur mycket isolering finns i bjälklaget?
Hej!
Inte provat med värmekamera. Har 215mm mineralull i bjälklaget och jag upplever inte att det är dragit vid golvet, bara kallare än övriga golv.
 
F fribygg skrev:
Vore inte det enklaste att prova att vindtäta köksgolvet underifrån med en windy eller förhydringspapp?
Upplever inte att det är dragit, bara kallt. Grunden är tätad i ventilationen och avfuktare står går, har 65%RF. Köksgolvet upplevs som kallare än övriga golv.
 
Upplevs är ett dåligt mått. Dags att mäta.
Svart tejp på golven och sen ir-mätare.

Är det samma ytmaterial i alla golven? Att uppleva något som kallt är oftast bara ett mått på värmeöverföringsförmåga, inte temperatur.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Bonigy Bonigy skrev:
Upplever inte att det är dragit, bara kallt. Grunden är tätad i ventilationen och avfuktare står går, har 65%RF. Köksgolvet upplevs som kallare än övriga golv.
Är köksgolvet i ett mtrl som klinker eller laminat som ofta upplevs som kallt utan golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.