Hej,

Har ett gammalt lättbetonghus med en tillbyggnad på ungefär 50 kvm, från 60-talet, där jag ibland tycker det går åt lite väl mycket energi för uppvärmning.

Tillbyggnaden är byggd med siporexblock, med en krypgrund och ett betongbjälklag. Jag vet inte exakt vad som finns under parketten, då den verkar limmad mot underlaget och jag inte velat göra någon större åverkan ännu, men jag misstänker att där inte finns någon isolering att tala om. Nere ifrån krypgrunden är betongbjälklaget helt oisolerat.

Jag har mätt temperaturen i krypgrunden sedan i somras, och den ligger ganska konstant runt 14-16 grader i princip oavsett yttertemperatur, så antingen isolerar siporexblocken väldigt bra, eller läcker det väldigt mycket värme uppifrån.

Luckan in i krypgrunden är så att man precis kan pressa sig in, så att få in några bredare isoleringsskivor är inte möjligt, vilket nog gör det hela lite knepigare.

Eftersom det verkar finnas så många olika lösningar på hur man bör göra så hade jag helst tagit in en "oberoende" isoleringsexpert som kunde titta på det och ge lite råd vad man borde göra, men jag hittar verkligen ingen, åtminstone inte i NV-skåne, som verkar göra sådant. Och tar man in någon som företräder ett viss märke eller system så kan jag ju redan nu gissa vilka råd man kommer få...

Några tankar eller råd kring vad man bör göra? Eller är det normalt och bör lämnas så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.