Hej!


Jag har ett hus från ca 1850. Det är i hyfsat skick, men blir väldigt kallt på vintrarna. Problemet är att det finns en kallfarstu, och ovanpå den en likaledes kall hall. Dessa två rum har tre ytterväggar som inte är bra isolerade. Det finns dock hyfsat med plats mellan väggarna ( 10 - 15 cm). Nu undrar jag om man skulle kunna fylla dessa utrmme med något isolerande matrial? Har hört talas om att det ska finnas någon slags flytande skumplast, vilket jag tror skulle kunna fylla bra. Kan man annars fylla med lösull av stenulls - eller cellulosa-typ? Fyller det upp lika bra?

Tacksam för alla goda råd jag kan få.

Mvh
siggelin
 
har du en luftspalt på 10-15 cm mellan innervägg & yttervägg.

dvs Fasad,10cm-15cm luftspalt, innervägg..?

fasaden är det en stenfasad?
 
Ja, det finns en luftspalt på dryga 10 cm. Har kanske varit fylld med såg- eller kutterspån. Både fasad och innervägg är av trä. Bondgård i Jämtland. Jag är medveten om att dte blir för tunt isolerande skikt, men vill ändå prova. Det vore tråkigt, trängre, kostsammmare och fulare att isolera utanpå endera väggen.


Mvh
siggelin
 
nja.. 10cm.. lär ju bli en rejäl förbättring till det bättre.. :)

Jag hade nog också fyllt detta utrymme..


jag hade nog också funderat på om lösull av cellulosa typ kanske kunde passa.. Då det andas bättre i ditt troligen redan "otäta" hus enligt en uppgift jag har hört så grejar tex ekofiber vind o blåst bättre änn motsvarande produkt av stenull.. dvs mindre luft kan blåsa igenom..

Skumplast skulle jag nog akta mig för.. Fanns förr man kunde spruta in i väggar o golv.. med mycket dåligt resultat då det faktiskt inte fyllde hela utrymmet så bra (blev luft fickor)...
 
Hej

Jag har en liknande konstruktion i vårt fritidstorp och funderar på hur att isolera detta.
Har du kommit fram till någon lösning och genomfört detta så dela gärna med dig av dina erfarenheter!

/Erik
 
Hej Erik!


Jag ska prova med att låta spruta in Thermoträ. det ska förhoppningsvis ske den här veckan.

mvh

thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.