Hej!

Har läst en del inlägg om isolering, men jag har några funderingar på om det behövs i mitt fall?

Jag har nyligen flyttat in i ett hus där de var på gång att bygga bastu men kom inte mycket längre än att skruva dit gipskivor, sätta in bastudörren och dra fram el.

I hela mitt hus är det OSB träskivor i alla rum, så även under gipskivorna i bastun.

Min fundering är följande. Bastuutrymmet är inne i huset alltstå bakom isolerade ytterväggar samt taket ovanför bastun som går mot vinden.

Behöver jag isolera bastun ytterligare?

Min tanke är att jag i sådana fall tar ner alla gipskivor och isolerar utanför OSB träskivorna och bygger sedan på med gipskivorna utanför en luftspalt.

Sedan var min tanke att jag skall fuktspärra hela utrymmet inklusive taket och kakla väggarna. Tänkte sätta in en combiaggregat för torr/ångbastu. Tror det blir bättre ångeffekt om jag har kakelväggar.

Men som sagt min fråga är: Skall jag köra på med isolering i bastun eller räcker det som det är? OSB plattor och gipskivor utanpå det?

Tack på förhand.

/Jesper
 
OSB + gips är ett mkt bra underlag för plattsättning. Jag förstår inte riktigt var din bastu är placerad eller hur den är byggd/förberedd.

I alla fall så ska bastun alltid ha en isolerad mellanvägg med luftspalt mot ytterväggarna. Som yttervägg räknas även snedtak på öv och givetvis tak som vetter mot kallvind.

Eftersom du har diffspärr i ytterväggarna och tätskikt i bastun så måste du säkra ventilationen i luftspalten och mellanväggens isolering. Du får inte ventilera via bastun, utan kör via badrummet eller hellre annat rum om det funkar.
 
Hej!

Tack så mycket för svaret!

Bastun är placerad på övervåningen i mitt hus och den har snedtak som vetter mot en vind. Ovanför snedtaket är det med all sannolikhet isolerat eftersom det är en kallvind.

Men jag tror att jag kör på så här.

Jag skruvar ner alla osb skivor samt gipsskivor, reglar upp och isolerar bakom  osbskivorna. Känns som det blir ett bra bas att kakla mot osb och gips.

Låter det som en bra plan?

Till och frånluften tänkte jag ordna så att tilluften kommer från vardagsrummet placerat under aggregatet, frånluften får gå in ut i badrummet ovanför bastudörren.

Hur tjockt isoleringsmeterial rekommenderas?
 
Ja, det låter rätt. Än en gång, se till att ha en luftspalt på 20-30mm mot ytterväggarna och regla sedan och isolera. Regla 45x70. Luftspalten måste ventileras eftersom du har diffspärr i ytterväggen + difftätt skikt i bastun!

När det gäller ventilation så kan du ta tilluften i underkant på dörren eller med luftventil i dörren (om nu duschen är i vägen). Frånluften bör helst tas i takhöjd för eftertorkningens skull och ventileras ut i samma rum som tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.