God kväll!

Jag har en fråga gällande bastun jag håller på att bygga. Problemet är att bastun hamnar mitt emellan duschrum och ett skafferi, som jag tänkt försöka hålla svalt (inte över 18 grader). Innerväggen mellan skafferi och bastu är 25+95 mm, vilket också är utrymmet tillgängligt för isolering. Vi hade tänkt öka det med 25 mm till mot bastun till men missade det i all hast, när mattläggaren ville ha en sockel att limma mattan mot.

Nu står jag alltså där med en vägg som är lite tunnare än jag först hade räknat med men vet inte om det spelar så stor roll. Hade en tanke om att kunna trycka in 30 mm eller 40 mm cellplast närmast skafferiet eftersom jag hört att de isolerar bättre än Rockwool, men det kanske är en myt. Har också hört att cellplasten kan tappa formen om den utsätts för över 80 grader celsius, men det kanske inte är troligt att det blir i väggen eftersom värmen vill uppåt och då jag har minst 70 mm stenull innerst. Vad tror ni? Bastun kommer troligen inte heller vara på mer än 2 timmar åt gången.

Tacksam för era tankar om detta.

Mvh, Jimbo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.