Hej,

Mitt första inlägg här, har tittad igenom tidiga tråder men inte direkt hittad svar på min fråga.

Vårt hus består av ett gammalt hus från 1904 som är tillbyggd 1970. Gamla huset är ett pusat trähus och hela huset är vid tillbyggnaden -som är av lättbetong- inklädd i mexitegel. Speciellt gamla huset känns inte bra isolerat.

På gamla huset puts sitter nån slags asfaltpapp? sedan en luftspalt på 5-10 cm och sedan mexiteglet.

Att tilläggsisolera huset på utsidan av mexiteglet och sedan ett nytt fasadmaterial är inte aktuellt, vi har börjat gilla mexiteglet :eek:! Och att ta ner muren för att bygga upp den igen verkar vara ett alledess för stort jobb.

Är det uteslutet att man skulle kunna fylla luftspalten med någon slags isolering (som andas eller tåll lite fukt) t ex lösull, frigolitkulor eller liknande?


/Aryan
 
För att isolering ska fungera krävs det att luften ska stå relativt still. Därför sätter man vindpapp längs ut i konstruktionen. Jag skulle säga att det inte är nån bra ide att fylla igen luftspalten, men är absolut ingen expert. Går det inte att isolera från insidan?
 
Den där luftspalten är en säkerhetsåtgärd för att inte drabbas av mögel i väggen. Det är inte lämpligt att fylla den på något sätt (jmf debatten om mögel i nya putsfasader *utan luftspalt*)

Jag skulle också vilja säga att om ni inte vill förändra utsidan så får ni väl isolera på insidan. Möjligen kan en isolering av vinden på gamla delen göra underverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.