Hej, jag har ett torp (fritidshus) i Västmanland där avlopp (svartvatten till sluten tank, BDT ut i infiltration) där rören går ca 50 cm djup. När jag sökt information om dessa behöver isoleras så sägs olika - vissa hävdar att bara man har tillräcklig lutning så är det lugnt, andra säger att man självklart måste isolera. Huset har inte använts särskilt mycket på den kalla årstiden, men vi hoppas kunna vara där åtminstone periodvis.

Så frågan är - behövs markisolering och i så fall hur skall den se ut? Hur tjock (frostfritt skall vara ca 1,5 m där vi bor) och hur brett (flera pratar man om 120 cm bred isolering - blir att gräva ganska mycket då...). Skall isoleringen ligga direkt på rören eller kan man lägga det någon decimeter uppåt för att spara grävning? Finns det andra lösningar?

Sedan är ju en ytterligare rysare den slutna tanken vars övre del ligger på någonstans mellan 50 och 70 cm djup. Troligen även den utan någon markisolering (ännu ej undersökt dock).

Alla svar och tips (även på bra hemsidor om markisolering) mottas tacksamt!
 
120 cm bred isolering direkt på rören, japp så är det.

Protte
 
Så länge det är bra fall på rören så blir inte mycket kvar i rören. Det är först när det blir så kallt så att avloppsvattnet fryser fast det rör på sig som det blir problem.
 
Har fritidshus byggt på plintar, avloppsröret hänger under huset med vanligt fall.
Aldrig haft problem när det varit kallt.....
 
OK, tack för svar! Lite olika bud dock... Jeppson, var i Sverige har du ditt hus?

För mig är det viktigt att huset går att använda på vintern, vi håller på att fixa till vintervatten. Det jag funderat på allt mer är den slutna tanken - tittat på bilder på nätet av andra som grävt ned sådana och ärligt talat verkar få lägga dem med övre delen på 1,5 m djup. Det kan ju vara markisolering som löser det (och kanske har de förra ägarna lagt sådan hos oss också) men är det kanske så att om tankens nedre del ligger frostfritt så klarar sig normalt hela tanken?
 
Huset ligger i Tierp kommun, Uppland.

Skulle inte tro att din tank fryser under vintern, vart ligger huset?
Som sagt det ska nog väldigt mycket till eftersom tanken är nedgrävd innan den fryser på.
 
Skinnskatteberg, VÄstmanland, bör vara ganska jämförbart med Tierp. Känns skönt! Vill inte ha fryst tank...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.