Behöver man isolera avloppsluftningsröret?
Det går nu inomhus från nedervåningen upp genom övervåningen där det kommer byggas in i nån slags trumma och sedan rakt upp genom isolering och yttertak. Jag tänker på ev kondens?
 
Krilleman
Vilken dimension pratar vi om?

Standarden på luftning idag är 75mm i uppvärmt utrymme och 110mm i ouppvärmt utrymme. Men det skadar inte att dra 110 hela vägen. Då klar sig 110:an oisolerad!
 
Det är draget 75 hela vägen nu så min fundering är om det behövs isolering på det?
 
Krilleman
75mm skulle jag nog allt isolera alt dra 110 på den kalla sidan!
 
  • Gilla
Roslagen11
  • Laddar…
Varför kräver 75mm isolering?
Är man rädd för att de ska bli isfyllt pga kondens?
Luftningsröret har den varmare luften invändigt och då får du kondensenbildning på insidan av röret om det blir någon.
 
Krilleman
100% korrekt svar på varför regeln finns har jag inte riktigt koll på, men det är 110mm som gäller i kallt utrymme och som minst 75mm i uppvärmt utrymme, även fast man eftersträvar 110mm hela vägen om det går!

75 har antagligen en större chans att frysa igen invändigt. Klämmer du på lite isolering förbättrar du dina chanser för extremt liten kostnad.
 
Krilleman Krilleman skrev:
100% korrekt svar på varför regeln finns har jag inte riktigt koll på, men det är 110mm som gäller i kallt utrymme och som minst 75mm i uppvärmt utrymme, även fast man eftersträvar 110mm hela vägen om det går!
Ø75 är ok på platser där DUT är varmare än -18°C och om det är kallare än så rekommenderas Ø110, så egentligen skulle man klara sig från Uppsala och söderut med Ø75. (Egentligen beror det också på stammens normflöde, om det är lägre än 5 l/s duger det med 50 resp. 75, men 5 l/s uppnås snabbt även i en villa.)

Tabell för dimensionering av ventilationsrör baserat på normflöde och lägsta utetemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.