Altanen har samma vind som resten av huset. Ska man ha isolering på vinden på altanen ? jag har hört att man ej ska isolera ej uppvärmda utrymmen.

altan.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ej isolerar så kommer det bli ett stort utrymme mellan råsponten och isoleringen där den slutar, och den kalla ouppvärmda luften från altanen kan komma upp på vinden.

Jag tänker tilläggsisolera med lösull, som då kommer falla ner på altanvinden.
 
Anledningen att inte isolera ett ouppvärmt utrymme är väl risken att stänga in fukt. I detta fallet kommer väl värmen som läcker upp från huset genom isoleringen där att hålla även altanvinden torr. Det finns väl däremot ingen anledning att försöka isolera en vind som har oisolerade sidor och ett jättestort oisolerat tak ovanpå. Min bedömning är ingen skada och ingen nytta.
 
brumbjorn skrev:
Anledningen att inte isolera ett ouppvärmt utrymme är väl risken att stänga in fukt. I detta fallet kommer väl värmen som läcker upp från huset genom isoleringen där att hålla även altanvinden torr. Det finns väl däremot ingen anledning att försöka isolera en vind som har oisolerade sidor och ett jättestort oisolerat tak ovanpå. Min bedömning är ingen skada och ingen nytta.
Tack för svaret
 
Tar upp ämnet igen. Altanvinden är isolerad till 90%. Ska jag låta den ligga kvar eller ska jag ta bort ?någon påverkan måste isoleringen ha ?


Med vänlig hälsning Klas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.