Till mitt nyköpta hus hör en altan som är inglasad och med plasttak. Det är dock inte isolerat vare sig i väggar eller golv, och jag kommer förmodligen inte heller göra det.

Vad jag tänkte däremot, är att minska drag och fukt så långt det är möjligt, främst för att förlänga vistelsen där så långt som möjligt med små medel.

Golvet är spikade tryckta plank/brädor på reglar, och under dem är det Ölandssten med murade skarvar/mellanrum.

Skulle det fungera att lyfta på golvplank och skjuta in ex. frigolitskivor eller annat isolerande material? Det skulle i så fall bli någon slags duk mellan Ölandssten och isolerskiva, och sedan kanske en duk även mellan isolerskiva och golvplanken.

Funderar också på om det finns någon extra bra isolerande matta att lägga på golvet? Dels för att det är skönt att gå på en matta, och dels för att det rimligen minskar vinddrag underifrån.

Taxam för expertpanelens tips och råd : )
 
Visst fungerar det med frigolit som du beskriver. Glöm inte se till att det finns en luftspalt under.

Det finns ju sådana där, ofta gröna mattor med noppar på undersidan som är tänkta till ex. altan och balkong.
Kan det fungera?
 
GoForIt skrev:
Visst fungerar det med frigolit som du beskriver. Glöm inte se till att det finns en luftspalt under.

Det finns ju sådana där, ofta gröna mattor med noppar på undersidan som är tänkta till ex. altan och balkong.
Kan det fungera?
- Luftspalt mellan Ölandssten och frigolit alltså? Men hur blir det med ytan mellan frigoliten och trägolvet i så fall? Om man har luftspalt mellan trallgolv och frigoliten lär det väl inte bli mycket till isolering?
Ja, en sådan grön matta har jag funderat på också för att eliminera drag från golv.
 
Luftspalt under cellplasten/frigoliten. Gärna en vindskyddsfolie mellan cellplasten och trallen
 
GoForIt skrev:
Luftspalt under cellplasten/frigoliten. Gärna en vindskyddsfolie mellan cellplasten och trallen
- Tack, det låter vettigt. Men ska isolerskivorna (med vindskyddet) ligga dikt an golvbrädorna då?
 
Ja, det kan det göra. Det finns ju tak ovanför..
 
GoForIt skrev:
Ja, det kan det göra. Det finns ju tak ovanför..
- Ja, tackar.
 
På en oisolerad altan är väl inte marken problemet? Ölandsstenen håller väl kvar lite solvärme på kvällen. hindra drag i första hand och lite infravärme i andra hand?
 
Plutus skrev:
På en oisolerad altan är väl inte marken problemet? Ölandsstenen håller väl kvar lite solvärme på kvällen. hindra drag i första hand och lite infravärme i andra hand?
- Ölandsstenen ligger under bräd/trallgolvet och blir alltså inte direkt uppvärmd. Jag vill förhindra drag genom golvspringorna, och då med frigolitskivor som samtidigt isolerar en aning. Drag från väggar och "skarvar" ska jag också se över förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.