vad är bäst. en tank på 4kubik som är isolerd med 20cm i sidorna o 30 i toppen eller en 5kubikare med 10cm i sidorna och 30cm i toppen?
 
Vad ska du isolera med? 10cm frigolit motsvarar 40cm gullfiber har för mig så det spelar ju in. Själv byggde jag in tanken och körde med lösull som är riktigt hårdpackad cm 30cm. Det gjorde det riktigt lätt runt kopplingar osv.

Med vänlig hälsning, Danne
 
pointman87 skrev:
Vad ska du isolera med? 10cm frigolit motsvarar 40cm gullfiber har för mig så det spelar ju in. Själv byggde jag in tanken och körde med lösull som är riktigt hårdpackad cm 30cm. Det gjorde det riktigt lätt runt kopplingar osv.

Med vänlig hälsning, Danne
frigolit o gullfiber har samma isoleringsvärde. fast frigolitem har en smältpunkt på 100g så de e uteslutet. frågan va vad som är bäst en större tank som är sämre isolerad eller en mindre tank med mer isolering
 
usch va otrevligt jag skrev. ursäkta mej för de..
 
Du kan väl ta 70 heltäckande och 45mm mellan regelstomme. Det ger 130 mm totalt, räkna baklänges vad det blir för volym.
 
Matss skrev:
Du kan väl ta 70 heltäckande och 45mm mellan regelstomme. Det ger 130 mm totalt, räkna baklänges vad det blir för volym.
hur menar du med räkna baklänges? är det bättre att ha en mindre acktank som är bättre isolerad än en stor som är någe sämre isolerad?
 
ändrar om min fråga lite. hur skulle ni göra? välja den tanken som är 1 kubik större men med lite sämre isolering eller 1 kubik mindre men mer isolering?
 
Mindre tank
 
pointman87 skrev:
Mindre tank
mm de kanske är så. men en kubik extra kostar bara 2000kr just nu o de känns ju samtidigt att när man väl beställer en tank så vill man ju gärna ta till ordentligt..
 
Har du tillgång till en dator med xp så kan du ladda ner Tekniber från Paroc.se och räkna ut skillnaden i värmeläckage.
Det är nog lite klurigt att räkna på olika tjocklekar på isoleringen, men du kan nog få en uppfattning.

Jag skulle också tro att en något mindre men mer välisolerad är att föredra.
 
obba skrev:
hur menar du med räkna baklänges? är det bättre att ha en mindre acktank som är bättre isolerad än en stor som är någe sämre isolerad?
Se mitt tidigare svar, skämt åsido varför inte beställa tank efter de mått du har om du väljer min isolertjocklek istället för att välja volym i jämna m3?

Sen har det ju en viss betydelse var tanken står. I källaren kan det vara bra med lite tillskottsvärme som läcker ut.

Sen är vissa noga med isolertjocklek på tanken men lämnar nån meter rör oisolerat eller har otät inklädnad av tanken vilket ger större läckage det.
 
GordonE skrev:
Har du tillgång till en dator med xp så kan du ladda ner Tekniber från Paroc.se och räkna ut skillnaden i värmeläckage.
Det är nog lite klurigt att räkna på olika tjocklekar på isoleringen, men du kan nog få en uppfattning.

Jag skulle också tro att en något mindre men mer välisolerad är att föredra.
har gjort de, de ger ju en liten hum om va skillnaden blir

med 100 isolering tappar jag 3,4 grader på 40 timmar
med 150 isolering tappar jag 2,4 grader på 40 timmar enligt programet

räknat på 5kubiks tanken.
 
Matss skrev:
Se mitt tidigare svar, skämt åsido varför inte beställa tank efter de mått du har om du väljer min isolertjocklek istället för att välja volym i jämna m3?

Sen har det ju en viss betydelse var tanken står. I källaren kan det vara bra med lite tillskottsvärme som läcker ut.

Sen är vissa noga med isolertjocklek på tanken men lämnar nån meter rör oisolerat eller har otät inklädnad av tanken vilket ger större läckage det.
tanken står i ett pannrum i garaget har 2 radiatorer i garaget, de gör inge om de är lite varmare i pannrummet, rätt så gött att kunna öppna dörrn när man hålls o skruvar så värms garaget upp jäkligt fort.. tror nästan jag kör me den större tanken..
 
Sen så stiger ju tempen i pannrummet om det är välisolerat och läckaget från tanken till pannrummet minskar då pga lägre dT
 
ne nu har jag bestämt mig, jag beställer en 5 kubik rektangulär tank med förvärmningssling o tappvattensling från husqvarna tanksvets, får ge 37000 då hamnar tanken hemma på tomten. sen får jag stjäla lite extra utrymme i pannrummet o isolera den ordentligt. hur många ilägg behövs i innovan 50kw för att värma den volymen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.