Har ett 70 talshus och väggen är byggd på följande sätt: lockpanel-asfaboard-95mm isolering-plast-gipsskiva: min fråga: Är det ok att bygga upp en vägg inifrån och isolera ännu en gång mot gipsskivan och sen på med gipsskiva återigen?
 
Sätt ny plast också, så har du inte ändrat konstruktionen.
 
sblixten skrev:
Sätt ny plast också, så har du inte ändrat konstruktionen.
Är det så bra ? Det blir ju dubbla tätskikt. Så får man inte göra i badrumsväggar och tvivlar på att det är så lyckat.
 
ullberg
verktygsgurun skrev:
Är det så bra ? Det blir ju dubbla tätskikt. Så får man inte göra i badrumsväggar och tvivlar på att det är så lyckat.
Jag håller med, dubbla ångspärrar vill man undvika (låsa in fukt).

En rekommendation är väl att ångspärren inte ska sitta mer än 1/3 in i isoleringen, sett från varma sidan. Så med ditt startläge med 95mm isolering bör du inte sätta mer än 45mm på insidan.

Jag har gjort samma operation på mitt hus. Har var dock utgångsläget:

Panel
50mm "västkustskiva"
95mm mineralull i träregel
Ångspärr
Trätex

Jag reglade upp ytterligare 45mm på insidan (vilket också gav plats för ny el), satte mineralull, och sedan 20x200 slätpanel. Så jag har lite mer marginaler på på min sida när det gäller 1/3 in.

/U
 
  • Gilla
zoccolocco
  • Laddar…
Kan inte TS offra de gipsskivor som sitter där idag, för att på så sätt komma åt att riva ner befintlig plast? Sedan regla och isolera så mycket som önskas, för att till sist sätta ny plast och gips.
Då blir man ju av med dubbelplastproblemet.
 
Helt rätt att man inte vill stänga in fukt, men om fukten kommer dit så är något annat fel.
Dock skulle jag själv rivit befintlig plast först enligt Carl Elvis förslag och som ni andra påtalar.
 
Eftersom det är fråga om invändig isolering så vill man väl knappast offra mer rumsutrymme än 45 mm i alla fall? Då är det ju mycket smidigare att låta befintlig vägg vara och bara regla på ny.
 
Tack för Era snabba svar !

Det jag ville undvika var att slippa dra ner den befintliga gipsen och allt jobb det drar med sig,har också tänkt i dem banorna med att plasta igen för att förhindra fukt i konstruktionen.
Då vet jag inte riktigt vilket jag skall göra,känns som att det rätta vore att dra ner gipsen,isolera så mycket jag vill,plasta och komplettera med OSB skiva och sen gips.
 
zoccolocco skrev:
Tack för Era snabba svar !

Det jag ville undvika var att slippa dra ner den befintliga gipsen och allt jobb det drar med sig,har också tänkt i dem banorna med att plasta igen för att förhindra fukt i konstruktionen.
Då vet jag inte riktigt vilket jag skall göra,känns som att det rätta vore att dra ner gipsen,isolera så mycket jag vill,plasta och komplettera med OSB skiva och sen gips.
Helt rätt, även om du glömde: ta bort gamla plasten.
Dock ser jag inget problem att låta gamla gipsen och plasten sitta kvar om det inte finns några andra problem, men jag skulle själv tagit bort det.
 
  • Gilla
zoccolocco
  • Laddar…
Blir det samma risk om jag bygger upp en "ny" vägg och använder frigolit som isolering istället?
 
Jag har ingen erfarenhet av frigolit invändigt, men problemet som tagits upp här i tråden är risken att stänga in fukt i väggen. Den risken kvarstår även med frigolit skulle jag vilja påstå. Även frigolit binder fukt.

Har lite svårt att förstå problemet med att riva befintlig gips och plast(det går ganska fort)?

Hur mycket isolering skall du lägga på?
Hur ser det ut upptill(tak) och nertill(golv), är där också plast?
Vad har du för ventilation?
 
  • Gilla
zoccolocco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.