Hej!

Skall inreda vår kallvind och därmed isolera taket. Har förtstått att isolering enligt tysk variant ( på utsidan av yttertaket) är det bästa men nu kan vi inte göra det eftersom jag bor i en radhuslänga med sammanhängande tak.

Är det så katastrofalt dåligt att lägga luftspalt och isolera på insidan?
Man blir ju lite rådvill utan att egentligen ha något alternativ.

Vinden skall bli ett uppvärmt TV rum med takfönster. Ingen aktiv ventilation finns i huset.

mvh
Anders
 
Det är väl kallvindar som är det stora problemet och inte uppvärmda isolerade vindar?!

Den svaga punkten är luftspalten där det kan mögla men jag har inte hört mycket om denna problematik.
 
Det är ju luftspalten som blir den återstående "kallvinden". Att ingen hört om problem med detta än måste bero på att utrymmet är dolt och ej går att inspektera. Ev mögelproblem märks först vid frän lukt eller när yttertaket rasar in.

Som ni förstår så skulle jag aldrig bygga boyta av en kallvind och förvärra en riskkonstruktion ytterligare, utan att åtgärda problemet vid källan. Även om det är en radhuslänga kanske man kan få plats med 30mm isolering under pannorna? Även det kan räcka för att flytta ut daggpunkten till utsidan av undertaket.
 
Tack för svaren.

Varför har jag inte mögelproblem på min nuvarande vind? Varför skulle risken öka i luftspalten om den nu kan jämföras med en kallvindsmiljö, dock i modell mindre?

Mögelstoppers?

Ja frågorna är många!

Mvh

Anders
 
Du har garanterat påväxt, men har inte lagt märke till det. Din vind är förmodligen i balans. Inget säger att det förblir så efter att man inrett utrymmet och lämnat en kall luftspalt.

Mögelstoppers är ett sätt att öka ventilationen. Ökad ventilation har visat sig öka risken för kondensutfällning ännu mer och de har därför rakt motsatt verkan.

Det finns inget bra sätt att inreda en vind om man inte samtidigt ser till att flytta ut daggpunkten ut från vind/luftspalt.
 
Inte utan att jag blir kluven. Du är tydligen påläst i ämnet men många byggare säger motsatsen angående mögelstoppers.
Var kan jag själv läsa om de senaste rönen?

Önskar jag kunde lägga isolering på utsidan men 30 mm kän. Skulle det räcka på utsidan för att förhindra problemet. Förstår att det måste isoleras mer på insidan.

Problemet är att på framsidan av huset ligger alla 6 hustaken i nivå, det ser ut som ett stort tak. Huset ligger i ett känsligt område där minsta lilla fjärt kräver bygglov.

Tack för svaren

//Anders
 
AnneFi
Jag är själv igång och tilläggsisolerar min mögelvind, har läst mycket om vad Consensus skriver och han har nog rätt.. men jag tänker ändå göra vad jag har planerat. hoppas att i framtiden kunna isolera på utsidan med cellplast och att vårt hus klarar sig fram till dess.

kommer själv att försöka sprida utvändig isolering vidare till bekanta som jag vet om lägger om sina tak, lika bra när man ändå är där och rotar.

jag har sökt mycket på klimatvind.
trygghetsvaktens hemsida har en del intressant att läsa.
thermisol också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.