Har flera ekonomibyggnader med gemensam central(diazed) där åskan har blåst en av säkringarna. Vill gärna försäkra mig om att kablarna fortfarande är i hyggligt skick. Antar att ett isolationstest är bästa sättet? Är det något en normalt händig amatör kan ge sig på? Alla förbrukare går enkelt att koppla bort.

I så fall vilken isolationsprovare är att rekommendera? Gissar att kostnad för en elektriker att testa min anläggning ligger en bit högre än någon vettig isolationsprovare från Fluke.
 
Det är i och för sig inte svårt, men ingenting som jag allmänt kan rekommendera vem som helst att göra. Detta främst pga att man behöver koppla i centralen för att avskilja den del som ska kontrolleras. T.ex om mätningen ska göras i en elcentral och den saknar JFB så behöver nollan frånskiljas från matande nät. Och om centralen har utgående TN-C-huvudledningar så måste man vara noga med att koppla bort alla förbrukare i den matade elcentralen, eller koppla bort (frånskilja) kabeln i den änden (huvudbrytaren ska räcka om man har en sådan). Så det är lite att tänka på för att kunna göra en ren och säker mätning av isolationen mellan alla faser tillsammans med nollan och mot skyddsjord. Både praktiska och teoretiska moment. Behöver du dessutom mäta mot mätarskåpet blir det än mer allvarlig. Så du får avgöra själv.

Jag har också svårt att bedöma sannolikheten av kabelskador som inte redan säkringarna har "upptäckt". Vanligen sker överslagen i anslutna apparater så jag antar att åskan tog med sig några sådana? Och hur såg säkringarna ut? Om de till synes brann av lugnt och stilla eller om de förvandlades till grus i propphålet? Brann flera säkringar i serie i olika centraler?

En isolationsmätare tror jag är ganska okritisk i dessa sammanhang. De kan alla mäta 100 ggr bättre än gränsen på 1 Mohm.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar Bo.

En av säkringarna var i princip grus och glasfönstret till hållaren är borta. Den matade belysning som bestod av led-armaturer. Dessa får jag inte igång när jag kopplar om och antar att de är trasiga. Centralen i övrigt verkar vara skadefri.

Jag tänkte lite mer på detta. Om jag anlitar elektriker för att kolla efter skador och samtidigt beställer installation av jordfelsbrytare. Kan jordfelsbrytaren indikera eventuella isolationsproblem vid framtida åskskador(ständigt återkommande här på landet). Tänker att om jordfelsbrytaren då fungerar och säkringarna är hela så är anläggningen okej?
 
Kan tillägga att det främst är brandrisk jag vill skydda mig emot. Det är belysningsarmaturer och fläktar som matas.
 
JFB är en utmärkt isolationsmätare, ja. Men normalt täcker den inte huvudledningar. Så för att skydda huvudledningar kan man sätta en tidsfördröjd JFB (typ S) med märkutlösningsströmmen 300 mA. Det kräver dock TN-S-ledningar (femledare) vilket innebär byte för de allra flesta. Jag kan dock inte påstå att det har något större värde för jag har inte hört talas om åskskador på ledningar. Det hör nog till ovanligheterna. Det är främst apparater som tar stryk - de är den svaga länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.