När man isolationsmäter ett värmegolv gör man det innan eller efter termostaten?

Undrar för en granne som är elektriker och har utrustning skall mäta upp mitt nya golv, men när jag tyckte det var dags för mätning, när det var draget till dosan för termostat men innan den var inkopplad, så tyckte han att det var bättre att vänta tills allt var kopplat och klart för tillslag av strömmen. Om han därmed avser gå in och mäta från centralen, eller öppna vid termostaten för att mäta där vet jag inte, men tänker att elektroniken i termostaten skulle kunna ta stryk av den höga spänningen vid en isolationsmätning.

Allmänt vid isolationsmätningar, är olika elektroniska komponenter känslig för den höga volten eller klarar den av det? (Typ termostater, dimmrar, timers mm)

Tompa
 
Man brukar väl normalt mäta före och efter inspackling av golvvärmeslingan, och då mäter man väl direkt på slingan innan termostaten.

En golvvärmetermostat borde dock klara av en isolationsmätning.


 
vedeldaren skrev:
Man brukar väl normalt mäta före och efter inspackling av golvvärmeslingan, och då mäter man väl direkt på slingan innan termostaten.
Jo jag (han) mätte kabeln innan inspackling, och då mättes givetvis direkt på slingan, men nu tyckte han att det var bäst att vänta tills allt var kopplat. Jag ifrågasätter inte honom men som glad amatör så slogs jag bara av tanken på övervolt och elektronik, det brukar ju inte alltid vara en bra kombination. Men det är ju möjligt att elektronik som skall monteras som fast installation är avsedd att klara detta. Är bara lite nyfiken.

Tompa
 
Han ska mäta slingan efter termostaten eller rättare sagt utan att trmostaten är inkopplad för den KAN ta skada av den höga spänningen. Minst 500 volt och kanske 1000volts mätspänning beroende på mätinstrument.
 
kopplar man samman de 3 faserna + nolla och meggar mot jord tar ingenting skada!
 
Joppe Elektriker skrev:
kopplar man samman de 3 faserna + nolla och meggar mot jord tar ingenting skada!
Grymt värmegolv som går på 3fas. ;)
 
Man meggar aldrig mot någon "utrustning". Detta SKALL din granne veta, om han är elektriker. :-?Utrustningen i sig är ju godkänd från fabrik i och med att den har ce-märkning. vid så kallad meggning så skall aldrig utrustning vara tillslagen/kopplad. Detta pga av att den kan ta skada, men framför allt att man kan få ett "negativt " värde.
 
Tackar för svaren. Nu har han varit och mätt, elen är påkopplad. Återstår bara att se om det blir varmt också.

Tompa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.