Hej!

Om man nu ska isolera sin källare på insidan, varför kan man då inte använda Isodrän eller motsvarande istället för vanlig glas- eller stenull? Han som kläckte idén var inne på att fästa Isodränet på väggarna och sedan helt enkelt putsa på det.

Frågan kom upp i vår källare i helgen och det vore kul att höra lite synpunkter här ifrån forumet. Som jag har förstått det har Isodrän nästan samma u-värde som glasull. Jag gissar att det är lite dyrare, men det är ju helt oorganiskt, vill inte suga åt sig fukt och kan antagligen inte mögla.

Skulle man t.ex kunna använda det för att isolera en bastuvägg mot yttervägg i en källare?

/pinebar
 
pinebar skrev:
Om man nu ska isolera sin källare på insidan, varför kan man då inte använda Isodrän eller motsvarande istället för vanlig glas- eller stenull?
Hej!
Det är just det du INTE ska göra! Isoleringen skall ligga på UTsidan källarväggen annars är problemen (fukt/mögel) på ingång....

pordran_smal.jpg
 
Ja, men om man nu har Isodrän på utsidan och vill ha en oorganisk isolering av en bastuvägg på insidan? Har svårt att tänka mig att Isodränet på insidan i så fall skulle suga in fukten från murarna ihuset. Eller?

Har faktiskt svårt att tänka mig att Isodränen skulle suga in fukt utifrån om man sätter den på insidan av en oisolerad mur också, men den skulle naturligtvis i det läget endast fungera som isolering och inte som dränering. Det var därför jag ställde frågan här.

Man kan ju till exempel tänka sig en källarvägg som inte är under mark (sutteräng). Där är det vad jag kan förstå vanligare att man isolerar på insidan. Och han som gav idén tänkte ju mur - Isodrän - puts. Är det inte ungefär så vissa moderna byggblock är uppbyggda egentligen? Är idén verkligen så befängd?

/pinebar
 
Det finns ju ingen vits med isodrän på insidan över huvud taget. Om du prompt ska isolera insidan kan du ju lika gärna använda cellplast.
 
Isodränet suger inte in fukten utifrån men den gör genom sin isolering att skillnaden mellan den varma inomhusluften och den kalla källarväggen blir stor nog för att fukt ska kunna fällas ut mot väggen. Det är därför man inte isolerar på insidan av en källarvägg. Isolerar du på utsidan så hjälper isoleringen till att hålla väggen varm så att fukten inte vill fälla ut mot den.

Möjligen kan putset hindra fukten från att vandra men jag skulle inte lita på det i alla fall.
 
Jag skulle inte isolera direkt på källarväggen vid bastun.
Kan du inte göra en luftspalt mellan murverk och bastuvägg och sedan isolera bastuväggen med mineralull?
På det viset blir bastun ett rum i rumet och ger acceptabel värme ekonomi.

/Patrik
 
Jo, Pasta, det är så jag har tänkt, luftspalt mot ytterväggen alltså. Men Isodrän har ungefär samma isoleringsvärde som mineralull, och är antagligen betydligt mindre benäget att suga åt sig fukt och mögla.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Jo, Pasta, det är så jag har tänkt, luftspalt mot ytterväggen alltså. Men Isodrän har ungefär samma isoleringsvärde som mineralull, och är antagligen betydligt mindre benäget att suga åt sig fukt och mögla.

/pinebar
Var ifrån är du orolig att isoleringen skall suga vatten om du har en luftspalt mellan källarväggen och bastuväggen?
Du skrev tidigare att du tänkt putsa på isodränen som är fäst direkt i källarväggen, var skall du då ha luftspalten?

Beskriv gärna hela din tilltänkta väggkonstruktion så är det lättare att förstå hur du tänkt.

/Patrik
 
Alltid isolering på utsidan som tidigare noterats. Om du ändå vill göra en isolering på insidan och inte använda mineralull så är det cellplast. Att använda t.ex. Isodrän är onödigt då det också är cellplast men anpassad för att kunna vara dränerande.
Men generellt så skulle jag vilja säga att har man fuktigt så det finns risk att mineralull ska mögla så kommer även cellplasten att angripas på ytan.
Jag tror att det finns flera här på forumet som varit med att riva konstruktioner med möglig cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.