Det verkar som att standardutförandet när man grävt ut runt huset är att lägga dräneringsslang, lite dränerande material runt slangen, isodrän eller liknande på väggen, och sen återfylla med vad man just grävt upp.

Jag hade någon ide om att ha ett lager, nån/några dm, lättklinker utanför isodränen, ställa aluminiumtakplåtar utanför lagret av lättklinker och sen återfylla med vad man hade. Längst upp tänkte jag ha ett snetak av aluplåt som fästs på fasaden och sen får slutta ner genom marken och passera den vertikala takplåten så vattnet kommer utanför. Då borde man ju kunna vattna blommorna utanför fasaden i vart fall.

Det känns som att aluplåt borde vara mer åldersbeständig än markduk men man kanske inte ska skapa sig egna system. Jag hade hoppats att det inte skulle bli värre av att man flyttade gränsen för fukten en bit ut från isodränen.

Det pratas om att en dränering håller någre tiotals år. Kan man förlänga den tiden. Är det orimligt att göra livslängden evig?

Jag har även funderat på marktryck och om det kan bli någon omvänd kvicksandseffekt av lättklinker. Jag föreställer mig att om jorden trycker i sidled mot en pelare av lättklinker så kanske lättklinkern trycks upp mot ytan och jorden glider in under. Är jag fel ute?
Mvh
Karl
 
Visst går det att göra annorlunda än vad som vanligen görs - säkerligen med fantastiska resultat men det är ju alltid en avvägning av vad som är nödvändigt och vad det kostar. Det kanske är roligare att lägga pengarna på ett fantastiskt kök med extra allt än på en fantastisk dränering med aluminiumplåtar och lättklinker.
 
Jag håller lite med föregående skribent. Om du sätter upp isodränskivor så blir det mycket torrare vid husväggen. Vill du vara extra trygg så lägg lite extra makadamm runt rören och utanför skivan. Min erfarenhet är att det blir tillräckligt bra.

/Sebastian
 
Isodrän / Pordrän är väl inte att rekommendera när man talar i termer om livslängd kanske.
 
Tack för svar.
Tja ingen nytta att överarbeta inte. En sak är att det blir bra men kostnaden inte kan motiveras.
En annan sak är att man lägger ner slantarna på lättklinkervarianten och så flyter hela härligheten upp... Det måste vara värre...
Om man vill överarbeta, som mitt förslag ovan, men ändå vill att det ska bli bra, vad bör man då göra?
Mvh
Karl
 
Ordentligt med isolering, gott dräneringsdjup, stor volym dränerande material, markduk av hög kvalitet, dubbelväggigt dräneringsrör, markisolering. Rätt utförande! Platonmattans vara eller icke vara har debatterats flitigt. Jag satte platonmatta runt min källare, andra gör det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.