Vi har nyss köpt Elektrolux kyl med kolsyrat vatten och frys med inbyggd ismaskin. Vattnet från kylen smakar bra men Isen från ismaskinen smakar skit! Vi upplever smaken som kemikalisk, en oljig och lite metallisk smak. Vi har tömt is- behållaren där den färdiga isen hamnar kontinuerligt under en veckas tid och diskat ur is- behållaren men smaken finns fortfarande kvar. Den dåliga smaken framkommer först när isen smälter. Ren is smakar nästan inget utan det är när den har smält som det smakar dåligt. Smaken från några isbitar förstör en karaff med vatten.
Vi har inget i frysen som luktar och kan sätta smak på isen. Det verkar som att smaken följer med i vattnet när det passerar genom frysen. Vattnet i kranen är fri från den dåliga smaken.

Är det någon annan som har eller har haft samma problem med just denna modell (EUFG29800X) från Electrolux?
Vad har ni för erfarenhet?
Hur har ni löst problemet?

Tacksam för svar och tipps!
 
Vi har samma uppsättning. Har inte haft de problem du beskriver. En gång efter att ha varit bortrest några veckor så smakade isen i behållaren lite unket men det var bara att tömma och vänta på nyproduktion.

Provat att ringa Electrolux?
 
Yes. Det är fel på vårt vatten säger de. Påpekade då för dem att vattnet smakar bra ur kranen och ur kylen. Är det inget fel på produkten så får vi betala deras besök hemma hos oss... Fick inget svar på vad som ansågs vara fel. Smak är svårt att sätta fel och rätt på.Maskinen gör det den skall men resultatet är allt annat än bra. Elektrolux kommer på fredag.
Jag hoppas hitta någon som varit med om samma eller liknande problem i forumet.
Att isen tar smak efter att legat "oskyddad" i frysen kan mycket väl ge en bi smak. Vår is är nygjord och smaken kommer efter att isen smält.

Hur länge har ni haft eran uppsättning?
 
Har haft grejerna i ett år. Jag ska provsmaka lite smält is ikväll för att dubbelkolla. Är kyl och frys anslutna i närheten av blandaren i köket?
 
Ja det är de. Vi tar vattnet 50 cm från blandaren. Vi har ingen pexslang mer är E-lux egna som sitter på maskinen.

Jag vet att plastbehållare i exempelvis vattenmaskiner lått tar åt sig smak från rengöringsmedel och sedan släpper av smak till vattnet som paserar igenom. Kylt källvatten, typ Rent a Cooler rengjorde sina maskiner med rengöringsmedel. Använde man fel medel smakade vattnet skit efteråt. Man fick byta ut behållaren som kylde vattnet till en ny för att få bort smaken. Om nu ingen annan har detta problen kan det vara någon som gjort rent med fel grejer, jag vet inte men, men.

Kanon om du kan testa detta. Låt helst isen smälta till vattnen i ett glas.
Ser fram emot resultatet!
 
Hej, nu har jag druckit smält is. Har inga anmärkningar på smaken.

Inför electroluxbesöket så kan du ju frysa in några kuber på det mer gammeldagsa sättet med vatten från kranen och be dem smaka båda sorterna.

Lycka till
 
OK, Tack för tippset!
 
Var Electrolux på besök i fredags? Hur löd domen?
 
Nej, teknikern ringde och flyttade det till onsdag. Han byter ut hela is- enheten. Centralt hade de tydligen aldrig varit med om något liknande. Det skall tydligen inte finnas något som vattnet ligger förvarat i.
Jag är glad att reparatören tar vårt problem på allvar.
När jag gick på morgonen i fredags så tappade jag upp ett antal isbitar i en karaff och satte på gladpack som ett lock. Gjorde det samma med de isbitar jag fryst in på "gammalt" sätt.
När jag kom hem på eftermiddagen så smakade och jämförde vi vattnet... Ismaskinens is är vidrigt!

Jag hoppas att det löser sig med bytet.
 
Hur gick det?
 
Killen som kom kände smaken direkt och bytte iskubsdelen. Smaken sitter kvar... Nu skall de byta ventilen och sedan finns inget mer att göra.
Jag är rätt övertygad om att smaken sitter i iskubsplasten. Det kan vara en kombination av att motorn som tömmer ut iskuberna sitter aldeles intill och är inte helt inkapslad. När motorn går sprider sig lukten av elekronik över vattnet som fylls på.
Får de inte ordning på det så får vi reklamera köpet. Jag vill inte betala för en frys med ismaskin där isen smakar skit.
 
Tack för svaret! Ja ni ska absolut inte leva med att isen smakar skit. Den frysen borde tillbaka till deras testlabb då det uppenbarligen är något som har brustit i tillverkningen, eller om det är en olycklig kombination av tillfälligheter 8på kemisk nivå) som kan ge denna konstiga smak. Hursomhelst borde det vara i deras intresse att utreda det, speciellt om de aldrig har stött på det innan.

/S
 
Hej hur har det gått med frysen?
Vi har samma modell och samma problem...
 
Hej Ozzzy,
Vi har haft en djävla resa med denna kyl och frys.
Till oss har den sagt att ”detta har de aldrig varit med om”. Jag har svårt att tro det. Du kanske har samma problem, isen smakar som kretskort luktar och förstör vatten och dricka.
Här är vår historia i kort version…
Jag vill understryka att den tekniker som besökt oss varje gång har skött sitt jobb och varit bra men från hans hela hans bakre organisation finns mycket att önska…
Vi fick till sist igenom ett byte av frysen. Det visade sig att vår modell hade tagits ur produktion och att det nu fanns en annan modell. De skulle således byta ut båda enheterna men att det fanns inga att tillgå förens om en till två månader.
Fick samtal av serviceverkstaden om att de nu hade fått enheterna och att de skulle komma och byta ut dem. Samma dag som de skulle komma fick jag ett samtal till, de hade fått fel grejer…
När vi väl fått de nya enheterna så visade det sig att det var transportskada på frysen. Överdelen var trasig och gick att lyfta som ett lock. Detta skulle de komma tillbaka och åtgärda vid lämpligt tillfälle.
Isen ur denna frys smakade faktiskt bra! Det fanns inga spår av ”kretskortssmak”, ytterst lite plastsmak men det är inte så konstigt när den var helt ny.
Det visade sig dock att frysen läckte vatten inuti, vilket resulterade i att nedre lådan frös fast och att det läckte ut vatten på golvet. Ringde serviceteknikern och fick veta att transportskadan skulle ta ett par timmar att åtgärda. Det var tydligen inte bara att byta locket. Att åtgärda läckaget skulle också ta tid…
Meilade nu E-lux centralt att nu fick det räcka, inga mer reparationer utan en ny fult fungerande frys!, ( de tar inte emot samtal utan hänvisar till serviceverkstäderna som tydligen inte är E-lux).
Fick svar att det gick man inte med på. Ringde vår konsumentrådgivning för just råd (mycket bra hjälp!). Mejlade sedan tillbaka till e-lux och fick till svar att vi skulle få en ny frys….
Även ur denna nya frys smakar isen OK. Dock var även denna transportskadad… Den del som är transportskadad kan jag enkelt byta själv och skall hämta den nästa vecka.
Ungarnas is, kostar flis…
 
Hej Ozzzy,
Vi har haft en djävla resa med denna kyl och frys.
Till oss har den sagt att ”detta har de aldrig varit med om”. Jag har svårt att tro det. Du kanske har samma problem, isen smakar som kretskort luktar och förstör vatten och dricka.

Här är vår historia i kort version…
Jag vill understryka att den tekniker som besökt oss varje gång har skött sitt jobb och varit bra men från hans hela hans bakre organisation finns mycket att önska…

Vi fick till sist igenom ett byte av frysen. Det visade sig att vår modell hade tagits ur produktion och att det nu fanns en annan modell. De skulle således byta ut båda enheterna men att det fanns inga att tillgå förens om en till två månader.

Fick samtal av serviceverkstaden om att de nu hade fått enheterna och att de skulle komma och byta ut dem. Samma dag som de skulle komma fick jag ett samtal till, de hade fått fel grejer…

När vi väl fått de nya enheterna så visade det sig att det var transportskada på frysen. Överdelen var trasig och gick att lyfta som ett lock. Detta skulle de komma tillbaka och åtgärda vid lämpligt tillfälle.

Isen ur denna frys smakade faktiskt bra! Det fanns inga spår av ”kretskortssmak”, ytterst lite plastsmak men det är inte så konstigt när den var helt ny.
Det visade sig dock att frysen läckte vatten inuti, vilket resulterade i att nedre lådan frös fast och att det läckte ut vatten på golvet. Ringde serviceteknikern och fick veta att transportskadan skulle ta ett par timmar att åtgärda. Det var tydligen inte bara att byta locket. Att åtgärda läckaget skulle också ta tid…

Meilade nu E-lux centralt att nu fick det räcka, inga mer reparationer utan en ny fult fungerande frys!, ( de tar inte emot samtal utan hänvisar till serviceverkstäderna som tydligen inte är E-lux).
Fick svar att det gick man inte med på. Ringde vår konsumentrådgivning för just råd (mycket bra hjälp!). Mejlade sedan tillbaka till e-lux och fick till svar att vi skulle få en ny frys….

Även ur denna nya frys smakar isen OK. Dock var även denna transportskadad… Den del som är transportskadad kan jag enkelt byta själv och skall hämta den nästa vecka.

Ungarnas is, kostar flis…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.