Hej, vi bor i ett enplans 70-talshus om ca 140 m2. Ovanpå finns en kallvind typ loft med takstol i fackverk. Här finns det en ångspärr och isolering som är ca 10-15 cm tjock. Ovanpå är iolseringen klädd med någon sorts svart "papper". Jag har under en tid funderat på att byta ut isoleringen då den känns otroligt dammig och hela loftet känns väldigt dammigt. Papper som sitter ovanpå har I manga fall lossnat och man har varit på och rivet i den för antennkabel mm mm. Så pass att det bara går att vara där med munskydd. Ett annat alternativ skulle vara att lägga ny isolering ovanpå för att på så sätt få ner energikostnaden. Dock känns det som att det vore bra att se över ångspärren då den sargats av spotinstallationer, antennkabel mm. Det hade kännts bra att "städa upp" på loftet och få in ny fräsch isolering. Men det är kanske både dumt och dyrt? och jag kanske helt underskattar tiden att riva ut den gamla. Lär ju bli några turer till tippen. Ny isolering är väl annars inte så dyrt? Är det någon speciell sort man ska ha? Hur tjockt bör jag lägga? En granne pratar om att han lagt 40 cm. Vore kanon med tips och kanske en uppskattning på kostnad.
 
Jag gjorde exakt samma förra året. Jag sparade den gamla isoleringen och fick 40 cm cellulosa sprutat över. 22,500:- för 150 m² yta.
Den gamla pappen på gullfiber-mattorna behövdes inte tas bort. Det gamla dammet och annat krafs var inga problem heller sa de som gjorde jobbet.
 
Hur gjorde de vid takfoten? Så att det inte "läcker" ut?
 
Jag satte själv upp masonit/board mellan takstolarna som luftspalt. Dessa slutar drygt 10 cm över den nya isoleringen.
Lite isolering blåste ut här ändå, men det gick att blåsa tillbaka utifrån med lite tryckluft.
 
Joh_81 skrev:
Jag satte själv upp masonit/board mellan takstolarna som luftspalt. Dessa slutar drygt 10 cm över den nya isoleringen.
Lite isolering blåste ut här ändå, men det gick att blåsa tillbaka utifrån med lite tryckluft.
Hur gjorde du med spotar? Om du hade sådana alltså. Lägga isolering ovanpå burkarna som ligger ovanpå spolarna?
 
Har inga spottar. :)
 
Staffans2000
Jag fick också cellulosa sprutat över orginalsågspånsisoleringslagret. En halvmeter blev det totalt. Att komplicera det hela med luftspalter verkade onödigt, och mycket riktigt ordnade en storm till det hela. Tag plast och adekvat tejp och börja lappa, såvida det inte är hål överallt. För om du kinkar dig redan nu, så kan du ju bara gissa hur det kommer att damma när du skall riva ut allihopa!
 
Jag köpte 95 mm isoleringsrullar på byggmax och rullade ut två lager så vi fick totalt 400mm isolering. Vi hade mycket tveksamma downlightinstallationer så jag passade på att göra om dessa och satte riktiga downlightboxar och drog om elen.

Tror jag betalade runt 6000 kr för isoleringen för ca 130kvm.

Sammantaget tog det ett tag, men det var mest ominstallationen av downlightboxarna som tog tid. Att rulla ut isoleringen tog inte många timmar. Jag tror det går snabbare än att bygga luftspalter.

Pappen och dammet behöver du inte bry dig om. Det är inga problem med att ha isolering ovanpå burkarna, om det var det du undrade?

Men skaffa några engångsoveraller och ett bra andningsskydd (damm), för det är ingen fröjd att krypa omkring däruppe. Och det är ett vinterjobb, alla andra årstider är det helt förjäkla varmt att jobba däruppe.

Ska du rulla ut isolering så är en riktig isolerkniv guld värd.
 
Vårt 70-talshus tilläggsisolerades med vad jag tror är cellulosa.
Där blåste man ut ~40cm lösull ovanpå den (o)befintliga stenullsisoleringen. Vid takfoten satte man en "veckad" frigolitskiva som distans mot taket för att bibehålla ventilationen (att man sen glömde ta hål uppe i nock är ett annat problem ;)).

Värt att tänka på är att det blir skitjobbigt att dra el och liknande efteråt!
Först ska man skotta undan isoleringen, den gillar dessutom att rasa ner i hål och hamna överallt.
Sedan ska man i mitt fall rulla undan stenullsmattan och efter det lyfta stenullsskivorna.

Ett vettigt andningsskydd var trevligt att ha.
 
Jag har precis samma problematik. Eftersom jag har ett fritidshus så är jag inte så sugen på att tilläggsisolera, däremot att "snygga till" på vinden vore bra. Funderar på om det är en vettig idé att lägga på ny vindpapp ovanpå befintlig (som börjat flisa sönder)? Det ser ut som att befintlig isolering har inbyggd vidpapp som en del av isoleringen. Vet ni hur man fäster ny vindpapp i så fall?
 
Tack för bra tips. Att rulla ut isolering från Byggmax har jag varit inne på, det blir inte alltför dyrt. Vet inte vilket som är det bättre alternativet; att rulla ut eller att spruta in cellulosa?I det senare fallet tror jag nog att en luftspalt bör finnas. Min fundering är att jag skulle vilja får "rent" så att jag kan se råsponten, laga ångspärr som är trasig efter slarviga hantverkare, dra nätverk samt komplettera med el. Så det lutar nog åt att dra ut den isolering som ligger där idag. Skyddsmask på.....Men sen tänker jag att den åker på tippen och att ny fräsch läggs in....Men det är kanske dumt att inte återanvända?
 
Det beror ju lite på hur man ser det, men det känns ju rätt dumt att slänga fullt fungerande isolering? Dessutom blir det en massa extra bärande...

Du kommer ju ändå jobba med ett takstolsfack i taget. Rulla av ena halvan och förvara det på andra halvan. Fixa ångspärren och låt rullen ligga kvar medan du rullar över isoleringen till andra sidan, rulla ut ångspärren på andra sidan och tejpa. Sen rullar du tillbaka isoleringen och lägger på fler mattor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.