Vi har en integrerad kyl/frys från IKEA (Whirlpool). Modellen har bara en kompressor och en temperaturinställning.

För att få 4 grader på en plats (resten ligger mellan 6 och 8 grader) får jag ställa ner termostaten på 6 av 7. Frysen håller dock -22 till -25 grader.

Något som går att åtgärda? Är tre år gammal och har fem års garanti.
 
"Kött och fisk ska in i kylskåpet så fort som möjligt. Ju kallare de förvaras desto längre håller de. Därför är det bra att låta dem stå på den kallaste platsen i kylskåpet. Det gäller särskilt känsliga livsmedel som köttfärs, rå fisk och skaldjur. "

"Infrysningstemperaturen för livsmedel bör vara -20 °C eller kallare, medan förvaringstemperaturen i exempelvis hemmafrysar bör vara -18 °C eller kallare."

Dessutom kan du frysa in större mängda på en gång om du har lägre temp. Vid -18 kan du frysa in 1-2kg/24h. Din -25 låter perfekt.

Så minus 18 funkar bara ok om du endast har redan frysta varor, inte om du fryser in e.g. köttfärs eller matlåder.
 
Y
Hur har du gjort dina mätningar?
 
Göran.W
Tyvärr är det inget att göra för temperaturen i kylen styr temperaturen i frysen.
Det är ett vanligt dilemma när det är en kompressors skåp.
Köp 2 kompressors skåp nästa gång dvs snart för Whirlpool skåpen håller usel kvalité och passar bäst som boj sänken eller något liknade.
Har bytt utmassor med Whirlpool som är skrot innan dom ens är 5 år.
Kan ni gissa varför Ikea inte har Whirlpool mer som sitt märke :p
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det får bli dubbla kompressorer nästa gång.
 
Varför? Som tidigare sagt är det bara bra om det är -22 till -25 grader i frysen.
 
Göran.W
Det kostar mer och maten håller inte längre heller utan kan tom hålla kortare tid för den tappar fukt trots den ligger försluten.
Bröd tex blir frystorkat om det ligger länge vid för låg temperatur.
 
Framförallt är "problemet" att jag inte får tillräckligt kallt i kylen (konsekvent alltså). Köttfärs och dylikt vill jag gärna ha +3 grader.
 
Göran.W
Aha så frågan är egentligen mikrobiologisk :)
Det går aldrig att få den att hålla + 3 för termostaten startar kompressorn tidigast vid ca +3,5 grader på kylplattan.
Vill man hålla + 3 grader är det ett skåp med elektronisk styrning som gäller.
Men det finns ingen som helst anledning att hålla +3 till köttfärs för den klarar utan problem 1 dygn vid +8 och 2 dygn vid + 4 och ännu längre om den är i original förpackningen.
Fläskfärs ska man inte långtids förvara i kylskåp utan den ska frysas in direkt och plockas fram dagen innan man ska använda den.
Pålägg och liknade kan man utan problem förvara vid +8 för dom är fulla av konsarveringsmedel.
Mat är mycket mer hållbar än man tror och kräver ytters sällan lägre temperatur än +8 för att hålla sig fräsch till bäst före datumen.
 
Vi köper oftast nötfärs som är packad i skyddande atmosfär. Sedan delar vi upp den i mindre påsar som fryses in. Det är inte alltid det finns mager nötfärs så vi köper ganska mycket åt gången.
 
Göran.W skrev:
Det kostar mer och maten håller inte längre heller utan kan tom hålla kortare tid för den tappar fukt trots den ligger försluten.
Bröd tex blir frystorkat om det ligger länge vid för låg temperatur.
Där tar du duktigt fel. Jag börjar få kontroll på köttet nu, men har fortfarande lite kött som har legat i frysen i mer än 10 år. Hur tror du kvaliteten på det hade varit om det var -18?
 
Göran.W
Det hör väl inte till vanligheten att man förvarar kött i 10 år i en frys.
Jag kan inte tänka mig att det är någon höjdarna att äta kött som legat i 10 år i frysen.
Det torde vara rätt segt och torrt

Enl svenskt kött som borde veta vad dom talar om gäller följande.

I frys vid –18º C eller lägre kan kött förvaras enligt följande (för de magraste delarna gäller den längre tiden):
•Griskött: 3-6 månader
•Nötkött: 8-12 månader
•Lammkött: 6-12 månader
•Lever och innanmat: 3 månader
•Charkvaror: 1-2 månader (den relativt korta tiden beror på att rimmade och rökta varor har kortare hållbarhet än obehandlade).
http://www.svensktkott.se/om-kott/s...forvara/hur-lange-kan-kott-forvaras-i-frysen/
 
Det är däremot mycket gott. Har det varit otur med ett otät paket kan det vara lite tort just där.
Svenskt kött är nog bra på det de är bra på. Mitt magra viltkött kan lagras lääänge.
 
Göran.W
Men 10 år hmm.
Känns som du borde ut och jaga oftare :)
Är kanske lika svårt att hitta jakt mark där du bor som i Skåne för vettiga pengar.
 
Problemet är att när jag blir hungrig håller köttet -27 grader och då måste jag äta falukorv...
Nästa dag händer samma sak och allt eftersom åren går bygger köttberget sig upp. Nu har jag doch tvungit på mig nya vanor så det är bara några få kg kvar som är från före 2011.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.