Vi bor i hus med såndär köksfläkt med inbyggd ventilation.
Nu har den fläkten gått sönder och vi kan bara köra på köksfläkt funktionen.

Upptäckte igår kväll att det blivit isbildning i "ventilationsluckorna" på väggen.
Vi har aldrig rört dem eller så och set har inte varit sådär tidigare vintrar.

Kan det bero på att fläkten är trasig eller måste jag ändå öppna upp dem ännu mer?
Det är ju redan svinkallt inomhus nu, -25 ute och 16/17 inne trots full värme på elementen
 
  • Isbildning på en vit ventilationslucka i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Galt
Det blir så för att du ej har fungerande frånluftsventilation. Den fuktiga inomhusluften som i vanlig fall sugs ut med frånluftsventilationen kondenserar nu mot tilluftsdonen ("ventilationsluckorna") och fryser.

Du måste se till att frånluftsventilationen fungerar (laga den) annars kan du få fuktskador och mögel på tapeter, i hörn på ytterväggar samt bakom soffor och bokhyllor och andra ytor som är lite kallare och där luften kan kondensera.

Om köksventilationen har någon form av återvinning eller värmefunktion kan det också vara anledningen till den svala inomhustemperaturen (mera osäkert dock)
 
Galt Galt skrev:
Det blir så för att du ej har fungerande frånluftsventilation. Den fuktiga inomhusluften som i vanlig fall sugs ut med frånluftsventilationen kondenserar nu mot tilluftsdonen ("ventilationsluckorna") och fryser.

Du måste se till att frånluftsventilationen fungerar (laga den) annars kan du få fuktskador och mögel på tapeter, i hörn på ytterväggar samt bakom soffor och bokhyllor och andra ytor som är lite kallare och där luften kan kondensera.

Om köksventilationen har någon form av återvinning eller värmefunktion kan det också vara anledningen till den svala inomhustemperaturen (mera osäkert dock)
Ahh, ja då var det som jag trodde.
Har pratat med hyresvärden och enligt dem så finns det inga centralventilationsfläktar att få tag i. Jag har varit utan i snart 6 månader.
 
M Madelyn81 skrev:
Ahh, ja då var det som jag trodde.
Har pratat med hyresvärden och enligt dem så finns det inga centralventilationsfläktar att få tag i. Jag har varit utan i snart 6 månader.
Du säger att ni har 16-17 grader innomhus. Enligt boverket så får det som lägst vara 19 grader. Det och att hyresägaren inte kan få fram frånluftsläkt indikerar att hen inte tar sitt uppdrag på så stort allvar.

Jag är osäker på vilka instanser som kan hjälpa, men hyresrättsnämnden ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.