Hallå alla som kan&vet bättre:

borrade för bergvärme för 5år sedan.... hålet ligger ca.5m från hus i bortre kanten av våran uppfart... vi lät uppfarten ha en ler och grus rand där rören grävts ner. Då den ändå såg för jävlig ut. Nu i höstas fixade vi till den och asfalterade över rören och hela uppfarten..

nu när det är vår så har det blivit en kulle precis där rören går + is bildning där de går ner i marken..

kan lika väl ha varit så här innan också men märktes inte då det bara var lera å grus....

Se bilderna...

Min fråga: Vad/ hur åtgärdar jag detta? Är det rätt gjort elr? rören ligger ca 20cm ner i marken?

asfalt+mark arbetarna har fått backjobb redan då de har klantat sig på flera ställen...så de skall komma tillbaks o fixa..


kom gärna med tips och lösningar om ni har något bra...
 
  • isrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bulle.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog lagt slangen djupare ner den håller bättre att köra på då samt isolerat mera så det inte tjälskjuter blir svårt att få dit isolering om den ligger så ytligt.
 
om man skulle skära upp asfalten och gräva ner dem lite till, är det ett stort jobb för en rörpulare tro?
Känns inte så satnas stort men men.... jag skär upp å gräver, han meckar kopplingen etc?
 
Stort jobb ? kapa foderröret kapa slangarna svetsa nya vinklar på slangarna isolera slangen sen så måste han pumpa runt brine för att få ur luften lär ta några timmar i alla fall men hur ser det ut närmast huset inte så bra om det tjälskjuter där ?
Kom på en sak till ta kontakt med en borrare dom brukar ha alla grejorna inklusive minigrävare.
 
Redigerat:
Jag tycker att företaget som installerade bergvärmen borde ha lagt rören djupare, iaf på frostfritt djup.
 
Närmast huset ser det OK ut ingen jäst bulle där inte... det börjar ca 2m från huset....

Ja snubben som var å grävde å fixade uppfarten tyckte att de låg lite väl grunt. Det gjorde även jag, men det visste jag inget om förän vi började fixa till uppfarten. Då det bara varit lera å grus precis vid rören så har det ju kunna bulla upp hit å dit utan att man skulle ta ngn notis om varför...

KöK vad jobbigt det här blev nu då.... måste man lägga ner en massa tid på att forska å rota runt å se hur man ska göra å det kommer kosta lite semester kassa....... ARGH.....
 
funderar på en annan teori: Innan vi fixade uppfarten så var ju allt bara övertäkt. Alltså ingen brunn som det är idag. Kan det inte vara så att brunnen skapar större kondens bildning elr likande som sedan smiter efter röret under asfalten och fryser till å bakar bullar.? för man har väl ingen brunn om man gräver ner den mitt på gräs mattan?

Bara en fundering dock.

Kan man isollera bort detta på ngnt sätt elr ska man bara gräva ner dem längre?
 
Det är isolering som behövs, men om den kommer för ytligt så kommer den att klämmas ihop och förlorar lite som isolering.

Det är ju de som installerat slangarna som "gjort fel", på en uppfart måste de ligga djupare för att tåla överkörning.

Protte
 
hur kan man lösa något sådant måntro? jag menar rättsligväg elr försäkringsmässigt? elr bara bita i det ruttna sura äpplet

Det har alltid varit en uppfart där och de som skulle installera allt sa till oss att de var tvungen att bryta upp asfalten för att lägga ner rören. Vi sa då att bara riv för vi skall göra om uppfarten. Så de borde ju då ha fatt att de skulle lägga dem på rätt djup?....
 
Typiskt hantverkare, man skagöra det själv om det ska bli bra.......

Protte
 
Men varför reagerar ingen på grundorsaken. Du har ju minusgrader i borrhålet. Annars skulle det inte bli is på rören. Hur djupt hål har du och hur mycket energi drog huset före/efter installation av bergvärme?
Du tar ut för mycket energi i förhållande till borrdjupet. Sätt in frikyla eller värmeåtervinning av frånluften så du för uppvärmning av borrhålet.
 
De flesta borr hål har ju minus grader på slangen som går ner i hålet man kan säga att de flesta får minus på det som kommer in till vp också. Ska man ha plus grader på utgående kb hela vintern ska man bo söderut och borra djupt eller ha en jäkla tur med hålet.
 
Stockholm 100 meter. Har aldrig haft minusgrader. Jag har däremot sett många som haft minusgrader beroende på för högt effektuttag i förhållande till borrdjup.
 
Då är det bara att gratullera om du inte får minus på kb ut med så grunt hål du måste ju ligga på 3-4 grader plus på kb in vilken storlek på vp har du ? hur som helst en sån hög temp är inte normal och tjälskjutningarna beror på fusk från borraren inget snack om saken ! man lägger inte slangen 20 cm djupt.
 
BAS skrev:
Men varför reagerar ingen på grundorsaken. Du har ju minusgrader i borrhålet. Annars skulle det inte bli is på rören. Hur djupt hål har du och hur mycket energi drog huset före/efter installation av bergvärme?
Du tar ut för mycket energi i förhållande till borrdjupet. Sätt in frikyla eller värmeåtervinning av frånluften så du för uppvärmning av borrhålet.

Borr djupet är 140m enligt protokoll, (Bor i stockholmsområdet by the way)
energiförbrukning innan bergvärme ca. 30 000kwh/år och ca. 14 000kwh/år efter

och de surrade om att det skulle åka värme tillbaks ner i hålet, men då har ja ju fått 2 små skitar som gillar att leka i vatten etc. så förbrukningen har nog ökat + vintern kanske har gjort sitt också..

värmeåtervinnig av frånluft? vart kan jag läsa om detta elr har du någon bra info?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.