Varför får jag isbildning på min ftx fläkt ace tec a70t vid uteluftanslutning på agregatet innanför isoleringen
 
Är isoleringen riktigt tät, tejpad?
 
Sorryd Sorryd skrev:
Varför får jag isbildning på min ftx fläkt ace tec a70t vid uteluftanslutning på agregatet innanför isoleringen
Ja det är väl isolerat och isbildningen uppstår mellan innertak och fläkt så efter ett tag sen smälter isen och orsakar att vatten droppar ner på spisen när jag tar bort isoleringen är det islager på röret
 
Men är friskluftsröret kondensisolerat? En speciell typ av isolering
 
Kan ej svara på den frågan. Bor i ett 80 talshus vet ej när själva systemet blev installerat men själva aggregatet är utbytt för några år sedan.
Jag avvaktar med den här tråden tills jag isolerat mer på vinden ( har beställt mer isolering)
 
Sorryd Sorryd skrev:
Kan ej svara på den frågan. Bor i ett 80 talshus vet ej när själva systemet blev installerat men själva aggregatet är utbytt för några år sedan.
Jag avvaktar med den här tråden tills jag isolerat mer på vinden ( har beställt mer isolering)
Tänk på att samtliga kanaler som har kontakt med uteluft ska kondensisoleras.

Kondensisolering är isolering som skall motverka kondensutfällning på kalla ytor. Ventilationskanaler som blåser ut luft (avluft) från frånluftsvärmepump, eller intagsluften (uteluft) till ett FTX-aggregat, blir kalla, och skall kondensisoleras. Även kanaler eller batterier som transporterar kyld luft i tilluftssystem måste oftast kondensisoleras.

Och skarvar tejpas med byggfolietejp (grön) lycka till!👍

Googla på "kondensisolering"
 
Tack för tippset
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.