Första vintern efter FTX-installation. Fungerar som planerat med undantag för isbildning i kombidonets avluftskanal. Framförallt när det är kallare än -10.

Donet är ett dylikt: https://soliduct.se/combidon-160-svart.htm

Min hypotes är isbildningen beror på att uteluften sugs in så att den kyler ner avluftskanalen, och eftersom att avluften är ett antal grader varmare än uteluften (trots värmeåtervinningen) så kondenserar avluften mot både kanalvägg och galler.

En första åtgärd är att jag har satt isoleringstejp (ca 5 mm tjock) inne i donets avluftskanal. Isbildning sker dock fortfarande på gallret, framförallt mot ytterkanten (som kyls ner av uteluften). Nästa steg blir nog att skära lös gallret och "hänga" upp det med ett mindre värmeledande material, alternativt byta ut gallret mot ett galler i plast eller liknande.

Jag är dock nyfiken på om någon annan (som bor där vintertemperaturer ner mot -30 förekommer) har haft liknande problem? Och i så fall är jag såklart nyfiken på eventuella lösningar. (Jag förstår givetvis att det bästa hade varit att inte använda ett kombidon, men nu är det som det är.)
 
Uppdatering, ifall någon med samma problem hittar hit:

Jag har nu klippt lös gallret och satt fast det igen med buntband. Som väntat innebär den sämre värmeledningsförmågan hos plast att gallret inte kyls ner av resten av kåpan (som kyls ner av uteluften), vilket i sin tur har gjort att kondenseringen och isbildningen på gallret har upphört.

Däremot hamnade gallret ett par millimeter längre ut från hålet i kåpan, vilket innebär att avluften kastas åt sidorna i högre utsträckning, vilket i sin tur sannolikt innebär mer återcirkulation. Nästa steg blir därför att montera ett galler helt i plast dikt an mot kåpan.
 
L logiken skrev:
Uppdatering, ifall någon med samma problem hittar hit:

Jag har nu klippt lös gallret och satt fast det igen med buntband. Som väntat innebär den sämre värmeledningsförmågan hos plast att gallret inte kyls ner av resten av kåpan (som kyls ner av uteluften), vilket i sin tur har gjort att kondenseringen och isbildningen på gallret har upphört.

Däremot hamnade gallret ett par millimeter längre ut från hålet i kåpan, vilket innebär att avluften kastas åt sidorna i högre utsträckning, vilket i sin tur sannolikt innebär mer återcirkulation. Nästa steg blir därför att montera ett galler helt i plast dikt an mot kåpan.
Hej

Vi har samma bekymmer, ftx och ett kombidon på fasaden.

Problemet för oss var att kondens fälldes ut på fönster, varvid flödet och trycköverfallet justerades för systemet. Grundproblemet blev bättre, men vid temperatur under -30 börjar fukt synas på vissa fönster.

Kollade kombidonet, och båda kanalerna var påverkade av isbildning. Mest på tilluften.

Nytt hus och kontrollerad ftx med flöden som sagt, börjar tro det blir "kortslutning" vid kombidonet, påverkat av is. Och att fuktig avlyft återförs tilluften.

Varför sitter avluft och tilluft egentligen så nära varandra i ett sådant don?
 
Vid -25 får vi kondens i två större fönster, dock bara i ett hörn per fönster. Där handlar det om att konstruktionen (fönsterna går från golv till tak och är placerade vid ett hörn) är gjord så att det finns en köldbrygga just där. Dvs. fönsterbågen (och i förlängningen glaset) är så pass kall att den relativa luftfuktigheten i inomhusluften skulle behöva vara extremt låg för att kondensering inte ska ske. Innan FTX-installationen var dock problemet betydligt större.

Angående kombidonet så har jag bytt ut metallgallret mot ett i plast. Det blev betydligt bättre, men vid låga temperaturer sker ändå viss isbildning då avluften ändå kommer i kontakt med metallkåpan. Hittills har det dock inte blivit så illa att det påverkar luftflödet i märkbar utsträckning, och så fort det blir varmare än -10 så kommer avluften att successivt smälta bort isen. (Skulle det vara väldigt kallt väldigt länge så skulle jag nog få ställa ner tilluft till minimum i 10 minuter eller så, för att på så vis få upp temperaturen på avluften så att isen smälter bort.)

Jag har inte märkt av någon kortslutning eller isbildning vid uteluftskanalen/insug, men jag kan tänka mig att man kan få mer kortslutning om isbildning vid avluftskanalen påverkar luftflödet på avluften så att luften som kommer ur avluftkanalen inte "kastas" ut med tillräcklig kraft.

Oavsett så är jag övertygad om att det skulle gå konstruera ett kombidon som inte hade dessa problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.