Hejsan! Jag har en europac+ värmepump til våran markpool 8x4m. Fjärde säsongen.
Problemet är att den bildar tjock is och frost på baksidan när det blir ungefär ca. 6-9 grader och kallare.
och speciellt om det regnar som det gör nu. Har liksom alltid haft det problemet lite då och då. Den står inte under tak.så att den störs av det. Vi hadde ungefär 28 grader vid pingst ,det var ju bra väder då. Bor i södermanland. Jag här även märkt att den inte slår av vid en temperatur under 5 grader som den ska göra. När det alltså har varit under 5 grader nattetid och den har haft tjock is på baksidan så har den bara jobbat på. Har pratat med leverantören om problemen, om att varken antifrostsensorn eller avfrostningssensorn har fungerat. Båda sensorerna kan väl inte gå sönder samtidigt tycker man. Har fått goda råd att kolla kontakterna, och det har jag gjort. Min fråga är alltså, ÄR det fler som har samma problem som jag, eller är dom inte gjorda för vårat klimat att det helt plötsligt kan sjunka från 25 grader ner till ca:1-7 grader. Känns lite tråkigt att temperaturen sjunker från 27 till 21 i poolen bara för att pumpen bildar is hela tiden,och jag inte kan köra den. Den ska ju kunna hålla tempen vid ca:25-27grader även om det blir kallare ibland. Poolen är bra isolerad.
 
Jag tror vi får ett super bra svar i Värmepumps forumet här på byggahus.se
 
Du verkar ju ha avfrostningsautomatik på din vp i alla fall, det tror jag inte de flesta har.
Och just detta med avfrostning blir aktuellt vid som du säger +8 grader och lägre, om det är varare så behövs ej ngn avfrostning.
Detta är just akilleshälen på "billiga" utlänsk vp som installeras i Norden de klarar ej klimatat utan är gjorda för ett varmare klimat.
Annars kan det vara köldmediabrist i din vp men då visar sig det att den får svårt att värma poolen effektivt den får mkt långa gångtider eller går oavbrutet.
Om det nu verkar ok med värmningen men justa tt den gör sig inte av med isen så tippar jag på den 4- vägsventil som ska vxla läge vid en just avfrostning som inte fungerar.
Du måste nog ta dit en tekniker som tittar på din vp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.