Jag har ett fabriksnytt Moelven furugolv 160x25 som var fabrikstorkat till 14% i höstas när jag köpte det.
Det har sedan dess legat travat i ett uppvärmt utrymme i huset.
Nu är det dags att lägga in golvet och det är ju fel årstid med tanke på lutfuktigheten utomhus och allmänt.

Frågan är hur kommer det att funka om jag lägger in det nu, kommer jag att klara mig undan med normala isärtorkningar framöver?

Att lägga det löst för ett år känns inte som en option..
 
Jag la inn ett furugolv i grabbens rum i januari.
(Legat ett år i upvärmt utrymme)
Ingen märkbar förendring (förutom alla märken efter leksaker mm!)
 
Jag la ett 28 mm furugolv i augustí månad för ett par år sedan. Det var iofs ugnstorkat men låg ute under tak och plastpaketen hade fått hål på flera ställen. De fick inte heller ligga inne innan läggningen. Upplagt för problem alltså. Det funkade faktiskt bra - slog ihop golvbrädorna dikt an och skråskruvande dem relativt tätt. Inga springor alls förutom möjligen under torraste årstiden då golvet drar ihop sig lite och det kan bli 1-2 mm mellanrum. (Att lägga golvet i januari när luftfuktigheten har sjunkigt igen är nog nästan idiotsäkert - la ett Moeleven i vintras och det var inga som helst problem).
 
Trä är ett levande materiel. Jag tror att springor kommer att komma och gå i takt med årstider och luftfuktighet. Vi har lagt ett Dala floda förra hösten och det ska anses vara torrt.. mmmen små springor blev det i våras. Nu är de borta igen.
Själv tycker jag att det kan vara rätt snyggt med springor eftersom det visar att det är ett äkta trägolv.

Lucka till!
 
Harrieth skrev:
Trä är ett levande materiel. Jag tror att springor kommer att komma och gå i takt med årstider och luftfuktighet. Vi har lagt ett Dala floda förra hösten och det ska anses vara torrt.. mmmen små springor blev det i våras. Nu är de borta igen.
Själv tycker jag att det kan vara rätt snyggt med springor eftersom det visar att det är ett äkta trägolv.

Lucka till!
Håller med. Annars är hösten sämsta årstiden. Senvinter är bäst att lägga plankgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.