Hej Jag är ny på forumet och har fått (har haft) problem med nedisad vindduk. Problemet uppstod redan under byggnationen av vår tillbyggnad men avfärdades av konsulter och tillverkare då man menade att det var byggfukt som skulle ur huset. Iochmad att vi platsbyggde i tält kändes det gångbart... Vi panelade inte huset förrens vindduken hade torkat ut.

Nu två år efter husresning har jag för andra vintern i rad råkat ut för liknande problem.
Is på vindduken som när den smälter rinner längs vindduken och stannar vid fönster- och dörrhåloch lägger sig på smygen(utsida) och rinner mellan smyg och karmar.

Nu är jag intresserade av att komma ikontakt med fler som råkat ut för likanande problem.
Mitt hus är i två våningar med en "tät vindskonstruktion" med 500 mm cellulosaisolering. Mina ytterväggar är uppbyggda enligt nedan (sett innefrån)

1. 13 mm gips
2. 12 mm k-plywood
3. 45X45 liggande installationsregel med stenullisolering.
4. Ångspärr tejpad med rikligt överlapp
5. 45X195 stående regel med stenulssisolering
6. 45X45 liggande regel med stenullsisolering
7. Vindduk
8. Luftspalt - Stående spikregel 34X45
9. Liggande panel

Jag märker problemet genom att vatten hamnar på fönstretsutsida och droppar mellan karm och utvändig smyg när det är över nollgradigt (som idag).

funderar i banor kring - dåligt tätade/drevade fonsterhål, felaktigt inställd ventilation har FTX, för mycket isolering i yttervägg jaa, en massa funderingar har man.

Väldigt tacksam för att komma i kontakt med andra som stött på problemet.
 
Är luftspalten helt öppen nertill ?
 
Jag bara undrar/tänker.

Kan det vara så att vid minus grader, kylls fasaden för att sen när det blir varmare typ 0 grader kondenseras fukten på gasadens insida?

I så fall är det MYCKET viktigt med stor ventilations spalt mellan fasad och duk!

Kan luften verkligen röra sig?
Är det riktigt med öppningar nere som uppe?
 
Det är inte bara så att det är rimfrost som sätter sig på vindduken som sedan smälter vid + grader. Har du mjuk fogat runt fönstrerna på insidan? Annars kan den varma inomhus luften tryckas ut i drevet.
 
Tack för alla snabba svar synpunkter.

Fixar_krille: Är luftspalten helt öppen nertill ?
Ja den är helt öppen med undantag för musband och myggnät

kamilenski
som jag svarade fixar-krille luftspalten är 34mm mellan panel och vindduk. en åsikt som är bra är hurvida stor luftningen är uppåt på gavlarna där går panelen mot takfotsiklädningen men hur stor luftspalt somm finns mot vindbräda är jag osäker på. Däremot på långsidorna går luftspalten upp till takfotsinklädnaden och takfoten är luftad mot takfotsbrädan med sa 20 mm hela vägen, detta sker både på gavel och långsida.

Matti_75
Tänkte också på det men det är is på vindduken så det känns som att det snarare är fukt/kondens som stannar vid vindduken. mjukfogat runt fönstren har jag.
 
När solen värmer panelen så kan jag tänka mig att luftströmmen i luftspalten ger kondens på väven.När jag har panelat har jag istortsätt satt igen luftspalten.
 
Det ligger faktiskt något i vad du säger... om man tittar på trenden med "utelufts" ventilerade krypgrunder och vindar så borde den teorin stämma. Ett frågeställning som dyker upp är att när vi byggde huset uppstod samma fenomen men då utan panel,det kan ju precis som konsulter och materialtillverkare sa vara byggfukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.