Rickard.
Jag har som dom flesta andra i Norra delen haft under -30⁰ hela veckan och jag har märkt ett fenomen jag inte förstår. Jag får is runt karmen på mina nyare 3-glasfönster vilket kanske inte är så konstigt egentligen men jag får ingenting/mindre runt dom gamla 2-glasen från 70-talet.
Är nytt sämre pga sämre isolerade karmar eller är det något annat förklaring som jag inte förstår?

Detta gäller alltså fönster som inte täcks och bor i samma klimat men olika väderstreck,

Snötäckt utsikt genom ett fönster, med synliga smutspartiklar på fönsterkarmen och fönsterblecket inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhörn med kondens och isbildning på insidan. Kallt utomhus. Tecken på dålig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det där ser inte ok ut. Hör med leverantören?
 
Det är väl aluminium mellan glasen på de nya. Det leder värme rätt bra.
 
Vad är det för tillverkare av fönstren?
Ser även konstigt ut i skarven på bågen, är det färgsläpp?
 
Jag har också haft is i nederkant av flera fönster denna vecka. Jag har fyra år gamla Nordan ntech. När temperaturen gick över -30 började det smälta.

Varför det inte händer på dina gamla fönster övergår mitt förstånd
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
M Masthugg skrev:
Det där ser inte ok ut. Hör med leverantören?
Fönsterna är mer än 10år bytta av förra ägaren så det känns inte värt att jaga något, jag är inte direkt missnöjd utan mest nyfiken.
D Daniel 109 skrev:
Det är väl aluminium mellan glasen på de nya. Det leder värme rätt bra.
Precis och det är väl allmänt känt att karmen är fönstrets sämst isolerade del men inte känt för mig att det skulle vara sämre än äldre fönster, om det nu är en rimlig tolkning.

A AndersS skrev:
Vad är det för tillverkare av fönstren?
Ser även konstigt ut i skarven på bågen, är det färgsläpp?
Jag är osäker men allt tyder på att det är något svensktillverkat, kassetten är stämplat PL-GLAS AB.

Det är en färgbubbla pga en slarvig målare 😉 (Obs fabriksmålat)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.