Som rubriken säger så upptäckte jag nu på morgonen att det finns en isblåsa på en av ledningarna.

Jordvärmen installerades 1990 och i höstas bytte vi till en ny pump från ivt.

Känna ju olustigt men jag är helt obekant med vad det kan bero på.

Har mailat rörfirman som installerade men hittar inget journummer och kanske är onödigt om det inte är någon direkt fara.

Nån annan som varit med om liknande?

Se gärna bifogad bild.
 
  • Isblåsa synlig på svart isolerad rörledning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt normalt att det blir minusgrader där under uppvärmningssäsongen. Det du kan göra är att kolla att isoleringen sitter som den ska och verkar tät så att det inte kommer in fuktig luft där och det blir en massa kondens.
 
useless useless skrev:
Det är helt normalt att det blir minusgrader där under uppvärmningssäsongen. Det du kan göra är att kolla att isoleringen sitter som den ska och verkar tät så att det inte kommer in fuktig luft där och det blir en massa kondens.
Stort tack för supersnabbt svar. Det ska jag kolla direkt. Tack och trevlig helg.
 
Det är normalt och inget att ha panik över, men du skriver att du bytt pump i höstas så ha lite koll på inkommande temperatur på köldbäraren. För nya pumpar är effektivare och tar mer energi ur din slinga så du inte kör ner den i botten. Men räknar med att vvs firman som installerade har kollat upp allt odäntligt så är nog bara lite dåligt med isolering i böjen.

Hur lång slinga har du? Efekt på gammla och nya pumpen?

Mvh Thomas
 
T Thoridde skrev:
Det är normalt och inget att ha panik över, men du skriver att du bytt pump i höstas så ha lite koll på inkommande temperatur på köldbäraren. För nya pumpar är effektivare och tar mer energi ur din slinga så du inte kör ner den i botten. Men räknar med att vvs firman som installerade har kollat upp allt odäntligt så är nog bara lite dåligt med isolering i böjen.

Hur lång slinga har du? Efekt på gammla och nya pumpen?

Mvh Thomas
Hej Thomas.

Gamla pumpen var en Thermia Villa Classic 105 om jag minns rätt. Den nya är en Ivt geo 508

Enligt rörfirman skulle slingan klara av det utan problem. Slingan är 400meter.
 
Tejpa på lite armaflex så att det inte kommer in någon luft där.
 
  • Gilla
Swecrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.