Hej
Har ett hus med ganska stora problem med istappar som bildas i en ränndal.
För att få bort problemen så sprutisolerade vi mellan takstolar och även golven i kattvindarna, det blev bättre men inte helt bra... har även lagt i värmekabel men jag var korkad och lat så den blev liggande lös bara, inte limmad i ränndal och hängrännor = värdelöst ( ska limma till våren)

Det är uteslutande i ränndalen det tinar och fryser...
Tipset jag fick av plåtslagaren var att lägga om taket då det nu ligger direkt på råsponten ( det är spårade brädor som går från nock till takfot utan papp eller läkt. Han menade att läktaren så ventileras värmen bort och problemet försvinner...
Problemet är att taket är stort, det är högt, huset är byggt som ett T, takkupor och en balkong så det är inget lätt tak att ordna.
Viss vore det bäst att riva av allt, tilläggsisolera, läkt och ny plåt med det är ca 300.000 och det finns inte just nu.

Funderar på om det skulle gå att öppna upp taket runt ränndalen med problem och limma / skruva cellplast runt ränndalen på undersidan / insidan, och kanske rensa i den gamla spånisoleringen så det blir ventilation mellan spån och råsponten.
Så klart är det en trapp upp till vindsrummen så där kom vi inte åt att sprutisolera och jag tror det är just där problemen är...

När jag skottar av snön så är det nästan vatten mot ränndalen så det är nog skapliga läck...

Tips på vad man kan göra för "nöd" lösningar, det är 6-7 m upp till takfoten så det är lite läskigt att stå på stege och skotta
 
Vad händer om du struntar i att skotta och bara låter det vara till våren?
 
I slutet feb början av mars så har det hänt att det runnit in vatten i en vägg, så den är numera bara täckt med en lös skiva.

Huset har stått lika sen typ -90 och det är de senaste 6-7 år det här har börjat...

De som hyr av mig hävdar att de inte gjort några förändringar av varken ventilation, höjd värme osv...
Huset är isolerat med spån och byggt på 30-40 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.