Bara för att irritera dig ännu mer kan jag säga att det kommer mera jord..!
23 ton är jättemycket och inget som går på bara en bil utan släpvagn.
Det kommer minst lika mycket till, skulle jag tro.

Problemet är att förvara den till det är dags att fördela ut den på marken. Jag skulle nog försöka låta den ligga och täcka den med en presenning eller nåt, så man tar bort ljuset. Annars lär det bli mycket ogräs i den..
 
Svårt att säga härifrån. ;)
Det kanske var ett riktigt monster till lastbil, vad vet jag?
Eller också litar de på att ni inte kontrollväger... :)

Ett boogielass är ju ett lass av en lastbil med två axlar bak under flaket. Ska det bli två boogielass måste han antingen köra två gånger eller ha en släpvagn med sig.
 
När jag beställde jord (75 m3) kom lastbilen (boggie) + släp 3 vändor.
Jag tror en kubik väger ca 1200 kg så 23 ton borde bli ca 20 m3
 
En lastbil av standardtyp som används till jord och liknande tar ungefär 10 m3. Enigt Jehanders så väger en kubikmeter jord ca 1300 kg (så jag får ge Eldaren rätt). Du borde ha fått ungefär 17-19 kubik vilket inte ryms på en bil utan släp. Det du bör ha fått är med andra ord två vändor. Sedan finns det något som heter kassettbil. Hur mycket en sådan rymmer vet jag inte.
 
Bob_the_builder
Jag fick hem ett lass makadam igår. Det vägde 12,5 ton och kom på en vanlig boggiebil. Om du har fått 23 ton i ett lass måste det ha kommit på en mångaxlad bil (osannolikt).
 
Ser inte att någon engagerat sig i din andra fråga.
Svar:
Ja, du kan kratta ut jorden idag och låta den ligga till September.
På så sätt hinner ev. ogräs (om du råkat få sådant med) komma upp och det är lättare att ta bort det.
 
Plus nya som inte fanns där hinner gro ;D. Just nu är det kalastid för vindspridd tistel. Utan någonting (gräs)som konkurrerar med ogräset så är ju dörren vidöppen.
 
Vad betalade Ni för 23 ton jord?
 
KarlXII skrev:
Problemet är att förvara den till det är dags att fördela ut den på marken. Jag skulle nog försöka låta den ligga och täcka den med en presenning eller nåt, så man tar bort ljuset. Annars lär det bli mycket ogräs i den..
Jag har faktiskt engagerat mig.... :)
 
En bil utan släp med tre axlar, dvs boggi där bak. Får ha en totalvikt på max 26 ton (max 10 ton på framaxeln plus 16 på boggin). Tomvikten är troligen i storleksordningen 8-10 ton så den kan inte lasta mer än ungefär 16 ton såvida volymen inte sätter stopp redan vid en lägre vikt.

Om bilen har fyra axlar, två fram och två bak, så ökar den tillåtna totalvikten till 32 ton (16 plus 16) då går det att lasta nästan 6 ton till om man får plats med det. (Den extra axeln väger inte så mycket). Fler än fyra axlar har man bara för speciella ändamål och med dispens, det är ovanligt och används knappast för att köra matjord.

För släpvagnar gäller samma regler för maximalt axeltryck respektive boggitryck. 10 respektive 16 ton. Sen finns det dessutom en maxvikt för hela ekipaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.