Håller just nu på att få in offerter på en ny pelletspanna med elpatron med tillbehör osv.

Fick in en offert igår från en rörmokare vi anlitat innan, inga konstigheter.

Idag var en annan där när min sambo var hemma och han började dilla om att han skulle behöva dra in mer el för att annars skulle alla proppar gå om vi startade typ spis och diskmaskin samtidigt som pannan gick på elpatron.

Grejen är att vi har en panna från -72 som går helt på elpatron i dagsläget och där är trefas indraget i pannrummet såsom det ska vara. Sambon hade ställt sig lite frågande till om det verkligen behövde dras in mer el när vi redan kör på det idag och det fungerar. Då hade han nämnt risken med att ledningarna kan ta eld om de överbelastas hårt och vem vet egentligen hur hårt vi belastade dem idag osv....

Grejen är att han sa att han själv var elektriker också och även om han brukade leja bort den biten så tänker han säkert ge oss ett fint pris på den extra inkopplingen och därigenom få in en extra vinst.

Jag ska helt klart lyssna på hans version när han ringer med offerten men som det ser ut nu så och om han vidhåller detta så är jag sugen på att anmäla honom någonstans, frågan är bara vart.

Ska tilläggas att jag läste el-programmet på gymnasiet och har den teoretiska delen av BB2 behörigheten så jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller detta, (det vet iofs inte han).

 
Sicket jäkla patrask ! ::)

Meddela oss vad han sa.
 
Satsa på värmepump istället ;D
 
Hej ingen kommentar om vad rörmokarn sade, men standard idag är att man installerar strömspolar som känner av att pannan inte drar all kräm som finns , effektreglering, detta för att kunna använda så låga amp på huvudsäkringen som är möjligt

// Goerana
 
goerana skrev:
Hej ingen kommentar om vad rörmokarn sade, men standard idag är att man installerar strömspolar som känner av att pannan inte drar all kräm som finns , effektreglering, detta för att kunna använda så låga amp på huvudsäkringen som är möjligt

// Goerana
Ja, visst!
Belastningsvakt och inkopplingsfördröjning har ju varit standard, faktiskt krav vid vissa effekter, hur länge som helst!
Macke! Det är ju svårt att uttala sig om din anläggning så här utan att veta mer, men av det du skriver utgår jag ifrån att den gamla matningen du har in i pannrummet klarar en hel del.
I såfall ska det inte vara några konstigheter med att nyttja den till din nya elpatron.

Med belastningsvakt (som du eg. ska ha): Nada problemas!
Utan: Det brukar faktiskt funka hyfsat ändå. I alla fall med tröga säkringar...
 
Låter nästan osannolikt att en röris samtidigt skulle vara elektriker (alltså med full behörighet), framförallt om han sedan inte utnyttjar sin behörighet utan kallar in en elkille.
 
Helt galet är det ju inte att gamla kablar osv inte pallar med låt säga om du ska ha en elpatron på 9 kW. Det skadar ju inte att kolla det. Inte kul om det börjar brinna... Din gamla elpatron kanske inte har samma effekt som den nya?
 
Det som avgör belastningsförmågan är arean på kabeln, sedan är det ju isolationsresistansen och okulärbesiktning som avgör kabelns kondition!
 
Kabeln du har idag måste väl ändå vara avsäkrad samt ha rätt area för den 9 kw:s elpatron du har idag?

Om så är fallet så kan det knappast vara några problem med en ny 9 kw:s elpatron.

Tror rörisen som sagt e ute o cyklar.
 
Står väl ingenstans vilken effekt elpatronen har idag?
 
Ahh läste slarvigt.

 
Tackar för alla svaren!

Pannans elpatron är på 10kW idag.

Den nya är en Comet från värmebaronen:
http://www.varmebaronen.se/html/huvudsida/pellet_olja_el_pannor/pellet_olja_el_pannor.html

Den är kraftigare på 13kW men har inbyggd belastningsvakt.

Väntar att han ringer idag eller imorgon så då ska jag ta diskussionen med honom. Var ytterligare en röris där i helgen och tittade och vid fråga om elarbete så sa han att han installerat ett tiotal sådana pannor innan med ungefär motsvarande förutsättningar och han hade inte varit med om att det behövts något extra elarbete förutom att ansluta pannan till befintlig kopplingspunkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.