Hej.. jag har installerat 2 st Ir-lampor och dom funkar jättebra när man går framför dom. men när jag kommer med bilen tänds dom inte förrens jag går ut ur bilen och den ser mig.
Jag undrar om det är så att dom endast reagerar på människor pga av värmen, men bilen är ju också varm så det borde funka. Det finns så man kan ställa in tiden och ställa in lux.

Någon som kan det här. vill helst att det ska tändas när jag kör fram med bilen..
 
Inte säkert att sensorn "ser" de varma delarna på bilen, som däcken t.ex.
Motorhuven brukar vara väldigt bra isolerad på en modern bil så det är inte säkert att värmen går igenom så bra där.
 
jaha ok.. men finns det någon sådan sensor som reagerar på bilar? kan tänka mig att den reagerar kanske när det blir kallare ute?
 
Hur sitter sensorerna monterade?

Jag har fått lära mig att en PIR (Passiv IR sensor) reagerar på förändringar mellan sensorns olika ”segment”. Ifall något föremål passerar tvärs förbi sensorn så har den lätt att upptäcka det, men ifall något närmar sig sensorn i rak vinkel så har den mycket svårare att upptäcka det.
 
den är monterad så att när man kommer till huset så kommer man från sidan, man kommer inte rakt framför utan på sidan och då borde ju det vara mycket lättare att den reagerar.. jag vet inte det var igårkväll som den funkade så, men när jag körde förbi idag mitt på dagen så tändes den på bilen.. rätt konstigt.. jag har ställt den så att den tänds på dagen också bara för att testa hur sensorn ska vara riktad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.