Hej

Vi har kört våran hemtelefon över Universal Telecom´s ADSL ett tag nu.
Vi har ADSL 8/1.
Tyvärr så blir det lite talfel även när man surfar vanligt.
Personen i andra änden hör inget ibland, gissar på att det är uppströms hastighet
som inte räcker till för tal.

Därför tänkte jag köpa en ny router som kan QoS så jag kan dedikera bandbredd
till de portar som ip-telefonen använder.

Men det verkar inte vara riktigt standardiserat vilka portar som användes, eller
de som behöver prioriteras.

Hittade detta på Rix telecom, vet ej om det är rätt:

13. Vilka portar måste jag öppna i min router/brandvägg

Port 5060 (UDP) Denna port används för signalering.
Port 8000 - 8010 (UDP) Xlite och Rixlinjenmjukvaran. Används för talet.
Port 10 000 - 10 007 (UDP) i3micros produkter. Används för talet.
Port 10 000 - 11 001 (UDP) Funkwerk. Används för talet.

Utöver detta finns även ett protokoll som heter STUN.
STUN kan användas av din box eller softphone för att avgöra vilken typ av brandvägg du använder, som då kan lösa inloggningen.
Port för STUN är 3478-3479 (TCP/UDP).
Vår STUN-server heter stun.rixtelecom.se
Hittar inte denna information på Universals hemsida heller.
Någon som har pejl på detta ?

 
Har din leverantör stöd för Qos? Annars har jag svårt att så att du skall ha någon nytta av QoS i din router.
 
Du har rätt, tankevurpa av mig ::)
Nej det lär de ju inte ha.

Hur löser man det då?
Det är lite irriterande att det blir bitfel så de som lyssnar missar en del ord....

Kan det vara så enkelt att d-link skiten jag kör på är så dålig ?
Jag kan iofs stoppa i ett enkelt modem och se om det bättrar sig.

Vill få ordning på det här så man känner att man vill köra vidare på det.
Vi har sänkt kostnaden med 2-250:- i månaden jämfört med Telia, så det är ju najs.
Men det ska gärna funka ordentligt också :)
 
Jodå, du kan ha nytta av prioritering men det tar också kraft i routern när man slår på den. Prioritering i routern ser till att din utgående trafik på din egen ADSL prioriterar telefoni före annan trafik då du har lägst bandbred på uppströmstrafiken. När du sedan kommer in i "själva nätet" så hamnar din trafik på linor med högre kapacitet.
Så en nytta kan du ha även om du inte får QoS hela vägen.
Har däremot inte kört det med enkla bredbandsroutar så hur det fungerar här vet jag inte och vilka som har prioriteringsfunktioner.
Har tyvärr bara kört olika prioriteringsformer i Ciscoburkar och de kostar ju "lite" mera. Och där kan du ställa prioritering efter paketstorlek, fördröjningskänslighet, kölängder, mm.
Men det finns säkert andra här på forumet som testat med andra leverantörer.
 
Kolla med Rix om dom inte nyttjar QOS i deras nät. för just IP-telefoni. Det är nog något som dom konfar just för dig.

du kan ju alltid kolla med dom iallfall..
 
Har också Rix!
Jag har dock en Linux burk som agerar "bredbandsrouter" som jag har byggt in QoS i.
Det ger mig iallafall koll på trafiken som lämnar mitt nät och till viss del även trafiken in. Jag har inte upplevt några problem, inte ens när jag kör full upp eller nedladdning!
Vad som händer mellan mitt nät och Rix har man ju dock inte någon koll på. Ett sätt att förbättra detta är dock att byta (om möjligt) talkodare. Kör man tex iLBC så kräver den betydligt mindre bandbredd + att den klarar av pakettapp bättre än tex vanlig 64kbit Alaw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.