Hej,

Jag ska renovera badrummet och planerar elen nu. Jag skulle vilja ha ett 230V uttag för att kunna sätta in rakapparat, hårfön och diverse. Uttaget hade jag tänkt placera under tvättstället, i kommoden alternativt i spegelskåpet ovanför.

Personligen tycker jag det vore snyggare och smidigare att kunna ha det i kommoden. Kommoden står placerad 1m från badkaret och är således i oklassad zon, sen måste man ta hänsyn till att det finns vatten runt tvättstället, så därför är IP44 en självklarhet. Uttaget kommer att vara jordat och JFB finns.

Men, tidigare har det väl funnits regler om att uttag vid tvättställ skall vara 1200mm över golv, finns detta kvar eller är det upp till en själv att fatta sådana beslut i oklassad zon?

Jag ser det inte som något problem med detta då uttaget är IP44, men vad säger standarden?
 
Måttet 1200 mm finns kvar så vitt jag vet. Men det gäller för att uttag fritt på väggen bredvid handfatet.
Uttag *i* (?) fast inredning får du placera var du vill (så länge som placeringen är logisk), och det är tveksamt om IP44 krävs för dessa.
 
Bo.Siltberg skrev:
Måttet 1200 mm finns kvar så vitt jag vet. Men det gäller för att uttag fritt på väggen bredvid handfatet.
Uttag *i* (?) fast inredning får du placera var du vill (så länge som placeringen är logisk), och det är tveksamt om IP44 krävs för dessa.
Ok, jag får höra med elektrikern helt enkelt. IP44 är ju inget bekymmer, tänkte mig Eljo Aqua trend och det blir ju inte någon stor prisskillnad mot en IP20/IP21 lösning. Det känns lite extra säkert med IP44 om man nu ska vara i gråzonen.
 
Måttet 1200 gäller från en dusch, från badkarskanten gäller 600. OM man sedan har ett badkar som är smalare än 600, så vet jag inte vad som gäller. Om det är 1200 från blandaren, eller fortfarande bara 600 från kanten som gäller.
 
Uttaget ska vara 1200cm från duschblandaren. Ser inte hur det kan spela någon roll om uttaget sitter fritt på väggen eller inne i ett badrumsskåp eller under i en kommod.

Det är främst apparaterna man pluggar in i uttaget som ska vara på skyddat avstånd. Man får spola ganska rejält med vatten även på ett vanligt infällt IP21 uttag innan det händer nåt.

Vägguttag i ett badrum får aldrig sitta nog nära vatten för att det ska vara någon ide´ med IP44
 
G
1200cm ??
 
Varför inte fixat ett spegelskåp komplett med uttag?
 
Finns även kommoder med inbyggda vu i lådan. Bara en anslutningsdosa med dragavlastning bakom kommoden.
 
Finns ingen lag på vilken höjd ett uttag måste vara på.

Sätt uttaget i kommoden, bättre än att ha det i spegelskåpet anser jag.
Laddklump mm bökigt att ha i skåpet.
 
Rikard Ågren skrev:
Varför inte fixat ett spegelskåp komplett med uttag?
Det var ingen prio när jag letade badrumsinredning så det är redan köpt. Tänkte att man lika gärna kan sätta dit ett uttag i väggen där kommoden/skåpet ska sitta.

Nu kommer den hamna i kommoden, det verkar som sagt finnas färdiga att köpa med denna lösning, så då kan det inte vara helt fel tänkt.
 
Jag menade såklart 1200mm (jobbigt med 1200cm :))
 
Är det okej att sätta uttaget infällt i sidan av kommoden? Tycker det vore snyggt att gömma det där. Gäller måttet 1200 från själva duschmunstycket eller från duschväggen?

/Jonas - som äntligen blivit medlem efter ett år av "smygläsande"
 
Avståndet gäller frånduschmunstycket.

Just sidan på kommoden tycker jag låter mindre lämpligt. Där kan man tänka sig att det rinner vatten om handfatet blir översvämmat, och i andra situationer.
 
Så det beror på hur blött det blir och på vilken kapslingsklass du väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.