Hej
Vi bor på landet. Har erbjudande om Fiber från både Telia och IP-Only.
Kostnaden är ju tämligen likartad. Frågan är vem som är bästa leverantören.
Håller levtiden mm.
Någon som har erfarenhet eller har hamnat i samma val ?
Synpunkter på vem man ska välja.
Ris och Ros
 
De är sannolikt tämligen likvärdiga. Jag har dock en känsla av att post och telestyrelsen har lite hårdare koll på Telia. Men Iponly är på väg att bli stora de med, så de får nog ögonen på sig. Vad de tar ut för löpande avgifter vill de ju inte offentliggöra, det kan ju även förändras när näten väl är utbyggda.
 
J
Ip only har många tjänsteleverantörer att välja på, men jag är rätt förtjust i Telias iptv. Vill man kunna kolla överallt i telefon och plattor, Apple TV och chromecast är det en no brainer. Är det bara hederlig surf kan man gå efter priset.
 
M
Som fiberleverantör hade jag valt Telia om det är öppen fiber med olika tjänsteleverantörer. Är fibern låst till Telia så hade jag valt IP-Only.

Telia är ju en grym leverantör, inget snack om den saken. Men jag hade inte velat binda mig till att enbart kunna välja Telia som tjänsteleverantör, även om deras tjänster också är riktigt bra. Dem är ju ändå rätt dyra.
 
Både telus och Iponly har likvärdiga erbjudande. De äger och driftar fibern, men släpper in många operatörer.
 
Jag fick välja mellan iponly och telia öppen fiber. Iponly var ca 3000kr billigare och tjänsterna var billigare än telia. Jag valde iponly, men det var för få sökande dit så det blev telia istället.

Startdatum var ca 10 månader, därefter var det 6 månader, vilket till slut blev uppskjutet till ca 18 månader. Först var det en ul som sågade asfalten. Därefter dröjde det månader innan någon grävde på tomten. Sen var det ett tiotal rumäner som skulle dra in rör och montera medieomvandlaren. Slutligen blåstes fibern in. Några månader senare kom en list som täckte fibern över sockeln. Det var många turer fram och tillbaka, rumänerna monterade medieomvandlaren på fel ställe och snett. Tider sköts upp. Jag blev mest irriterad hur snett det var så fick hit en kille som gjorde rätt. Nu funkar allt bra.
 
M Marcussjogren skrev:
Som fiberleverantör hade jag valt Telia om det är öppen fiber med olika tjänsteleverantörer. Är fibern låst till Telia så hade jag valt IP-Only.

Telia är ju en grym leverantör, inget snack om den saken. Men jag hade inte velat binda mig till att enbart kunna välja Telia som tjänsteleverantör, även om deras tjänster också är riktigt bra. Dem är ju ändå rätt dyra.
Telia´s erbjudande gäller Öppen Fiber och är delat på två. Antingen binder man sig till Bredband från Telia samt TV-paketet "Lagom" . Man binder sig i två år med rabatt första året. Eftr två år är man fri att välja vad man vill. Eller tar man enbart Öppen Fiber och är från början fri att välja vad man vill. Givetvis är utgångspriset där man binder sig i två år lite billigare.

IP-Only har liknande upplägg där man binder sig mot Boxer eller ComHem, alternativt enbart Öppen Fiber och sedan väljer man själv.

Hur kommer avdrag för RUT och ROT in på dessa tjänster ?
 
Telia använder inte rot då det är ett grupperbjudande och ett genomsnittspris. Ip använde rot för grävningen i tomten
 
Man får göra rot-avdrag för arbetskostnaden för arbetet på den egna tomten, inget utanför den. För att kunna göra det måste grävaren speca exakt hur mycket tid han har lagt på din tomt. Eftersom detta gör att det blir extra administration för grävfirman (som dom såklart vill ha betalt för) och det är relativt små summor det handlar om så är det ganska få som erbjuder den extra 'tjänsten'.
 
Ip only fuskar med roten dvs samma avdrag om du har fem eller femtio meter grävning
 
Nästan alla firmor kör med schabloner för arbetskostnad. På så vis kan de tänja på reglerna utan att skattemyndigheten har åsikter.
 
Problemet är ju att det inte är telia eller IP-Only som gräver. Blir det en revision så är det grävfirman som måste ha papper på timmarna dom har lagt ner på olika fastigheter.
 
OXYD
OXYD OXYD skrev:
Helt klart Telia. Skall du surfa utanför Sveriges gränser så är det Telia som gäller.

[länk]
Hur menar Du då? Spelar det någon roll vilken leverantör man har om man surfar utanför Svea Rike ?
 
M
M mgb62 skrev:
Hur menar Du då? Spelar det någon roll vilken leverantör man har om man surfar utanför Svea Rike ?
Din leverantör har olika vägar att peera (ha anslutning mot) andra operatörer i världen.

Det fysiska nätet (fibern) påverkar ganska lite, men peeringen brukar ske centralt och endast peering mot nordiska operatörer sker på flera platser runt om i landet för att ha riktigt hög kapacitet mellan varandra.

Det är således viktigare att kunna välja Telia som tjänsteleverantör om man tycker att ovan är viktigt, och det kan man säkert. För det är helt sant, Telia har mycket högre kapacitet mot övriga världen än Jannes IT som hyr in sig hos Telenor och sen säljer Internet till privatpersoner.

Sen skulle jag säga att de flesta har helt OK anslutningar, så för att surfa då spelar det ingen roll. Spelar man däremot mycket FPS-spel på utländska servrar så blir det annat.
 
  • Gilla
mgb62
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.