Funktionen jag vill åt i första hand är orienteringsljus/nattbelysning men det bästa vore ju att ha ett uttag också ifall man skulle vilja ha eluttag också. 2 flugor i en smäll.

Tänkte att vid sidan om toaletten sätta ett enkeluttag med lock med inbyggd nattbelysning.
Denna lilla LED lampa ger ett orienteringsljus/nattbelysning så man slipper tända på toan när man går in.

Någon som vet var jag får tag på dessa?
 
O
Eljos Exxakt serie har ett uttag med belysning, men tror inte det har någon ip-klassning..
 
På en toalett krävs ingen hög IP-klass, vanliga IP21 gäller precis som för övriga installationer inomhus & torrt.
 
Tänker mig att det är ett lock åtminstone.
Vill kunna spola av runt toan med duschmunstycket .t.ex.
 
Stor el har sådana uttag.
Vet inte va det är för IP på dom bara.
 
Suhagg skrev:
Vill kunna spola av runt toan med duschmunstycket .t.ex.
Sitt ner och kissa i stället. ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Fredrikolsson skrev:
Stor el har sådana uttag.
Vet inte va det är för IP på dom bara.
Inga fler ledtrådar?
letat hos dem men inte hittat något ännu.
 
Annars kan du väl sätta en såndär klassisk glimlampa-nattlampa i ett vanligt uttag?

Om de inte finns att köpa nya så dyker de väl upp på loppis för nån tia då och då, ser den ut att vara i gott skick och lyser vid provning så är det nog ett helt okej köp...



Annars kan du ju alltid göra som jag, ha laptop'en på dass, med blå LED på laddaren så behöver man ingen ytterligare nattlampa :p
 
Ta med en ficklampa till en elbutik och se hur mycket ljus som går igenom plasten på de olika uttag de säljer, och sätt sen nån LED bakom den mest "genomsläppliga"? Tveksamt om det blir starkt nog...


Annars kan du väl helt enkelt bara sätta en nattlampa-LED inne i den vanliga takarmaturen?
 
Är det kolsvart lär det nog ge tillräckligt med ljus för orienteraren att hitta rätt, om allt hittar rätt är sedan annan fråga.
 
Verkar vara svårt att få till detta om jag har krav på IP klassning för att kunna sitta brevid en toalett i badrum. Ska ju gå att spola av väggen utan att behöva ha gummistövlar på sig :)

Får väl bli att bara ha en sån led nattlampa och inget uttag. Skulle det någon gång behövas ett uttag också på denna plats så kanske det finns nya produkter då. Ska se till att det är 220 fram åtminstone.
 
... eller så sätter du allt högt upp så bortfaller behovet av att kunna spola av (för du spolar väl inte taket ovanför toaletten?) och ljuset sprids lite bättre. Dessutom är uttag nära takhöjd perfekt att mata radion som man kanske vill ha i badrummet. Dra gärna så att det går att ha uttaget kopplat på lampknappen (radio av/på när man tänder/släcker ljuset, typ)...
 
Kom på en sak till. Det måste ju vara utanpåliggande så då går rätt många alternativ bort jag hittat.
Vill ju inte ha en infälld dosa i badrummet.
 
Det går att få till fungerande IP44-klassade infällda installationer i badrum.

Vad sägs t.ex. om IP-44-uttag, infällt:
http://www.eldirekt.se/uttag/uttag-kapslade/aqua-trend-uttag-inflld-ip44

IP44-tvåfackram:
http://www.eldirekt.se/strombrytare/brytare-kapslade/aqua-trend-ram-2-fack-ip44

Strömbrytare med kontrollampa:
http://www.eldirekt.se/strombrytare/brytare-kapslade/aqua-trend-paralleltryckknapp-ip44

Risken är nog stor att kontrollampan är lite för klen som nattlampa, men om du tycker att det ljuset duger så kan det vara en lösning.

Om strömbrytarens kontrollampa sitter paralellt med lampan (sannolikt) så kan du antagligen koppla den paralellt med din vanliga lampknapp, då blir det inte kortis när knappen trycks in. Det blir visserligen en underlig installation där man kan tända taklampan genom att hålla knappen intryckt, men det torde inte finnas nåt förbud mot att ha så och det kan ju ge gäster en funderare ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.