Vad behöver man ha för IP klass på ett eluttag monterat utomhus på en stolpe utan tak ovanför?
Minst IP44.
Moderator
· Stockholm
· 52 253 inlägg
Sedan vet jag inte om det är en regel, men har för mig att jag sett ett mått på min 50 cm över mark, om det finns risk för snö. Oavsett om det är en regel, så vill man helst inte att uttaget blir begravt i en snödriva.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 309 inlägg
Jag skulle ändå råda till att du sänker IP-klassen till IP44 genom att ta upp ett kondenshål i botten på uttaget så att ev kondensvatten kan ta sig ut. Det ska finnas en anvisning för detta på baksidan av kapslingen. Denna risk finns för kapslingar som sitter i solen. Du kan då inte spruta vatten rakt mot uttaget, men det gör man inte i alla fall.G Grannens Häck skrev:
Tänk på att IP-klassen endast gäller med locket stängt.G Grannens Häck skrev:
Det enda uttag som lär tåla utomhusbruk med stickpropp i är ELKO Admiral.
Bra inspel, jag hade tänkt göra detta men du bekräftade mina tankar.Bo.Siltberg skrev:Jag skulle ändå råda till att du sänker IP-klassen till IP44 genom att ta upp ett kondenshål i botten på uttaget så att ev kondensvatten kan ta sig ut. Det ska finnas en anvisning för detta på baksidan av kapslingen. Denna risk finns för kapslingar som sitter i solen. Du kan då inte spruta vatten rakt mot uttaget, men det gör man inte i alla fall.
Tänk på att IP-klassen endast gäller med locket stängt.
Det enda uttag som lär tåla utomhusbruk med stickpropp i är ELKO Admiral.
Beroende på var i landet Grannens Häck och hans uttag befinner sig har man olika praktiska minimihöjdet för uttag. Jag är t ex ursprungligen från Västerbotten och skulle aldrig ha ett utomhusuttag på en så låg höjd så att snötäcket kan nå upp dit, dvs 1,5 m minst.