Hej!
Har kollat på lite downligts att sätta i takfoten, pga vinklad takfot vill jag ha vinklingsbara spottar. Vad jag har förstått det ska det vara ip23 i takfot? Har lite svårt att hitta led downligts med rätt ip klassning med dom krav på spridning och färgtemp jag är ute efter. Har dock hittat från elbutik men dom är bara ip21, så vad säger panelen? För lågt ip?

Mvh// daniel
 
Jag hade inte monterat något där under IP44.
 
Har mer än gärna ip44 något tips på vinklingsbara led med smal spridning?
 
Jag köpte dessa http://www.clasohlson.com/se/Downlight-takfotsbelysning/Pr363921000 reagerade inte före jag kom hem på den låga IP klassen.

Men ovansidan är nog ca IP44 (uppskattning) men underifrån så är den ganska öppen.

I praktiken anser jag att skyddet på denna armatur räcker till mer än väl när den är monterad under en takfot.
 
ullberg
Jag är rätt säker att det egentligen räcker med IP21 i takfot ( jag tror det räcker med IPx1 för allt som skyddas av tak och fram till en tänkt linje 60 grader från vertikalplanet)

Men jag skulle själv tänka både en och två gånger innan jag sätter en IP21 armatur där. Hade personligen velat ha 44.

/U
 
Vad kan hända om man har för lågt ip? Den går sönder? Kortslutning? Börjar brinna?
 
Risken med för lågt IP är ju att det går in vatten eller fukt i den, vilket skulle kunna leda till kortslutning.

Det är ju också ganska viktigt att armaturen är gjord för utomhusbruk. Lite bättre skydd mot rost t.ex.

Jag kan känna att min kravnivå gällande IP också hänger ihop med placeringen/läget. Är det mer skyddat (som ex mellan hus/garage) så kommer ju regn och blåst inte åt på samma sätt som om det är mer öppen yta runt omkring som ger regn och blåst mer spelrum att piska på..
 
Ja IP 21 räcker normalt till för dom sitter skyddade under tak, problemet brukar vara att hitta några som är godkända för utomhusmontering. Är dom inte det brukar dom börja rosta rätt fort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.