Jag förstår att trådad övervakning är säkrare, men i mitt fall kan jag nog leva med trådlös videoövervakning om det finns bra presterande lösningar. Jag har just börjat kolla och det mesta verkar va trådat.

Ifall jag nu ändå väljer trådat, och jag inte vill dra kablar i hela huset så ställer jag mig frågan om det fungerar att koppla ip-kameror till en varsin home-plug?

På en NVR (net video recorder) så har den nätverks-portar, en för varje kamera, samt en separat port för router. I mitt fall så skulle alltså ingen kabel kopplas in till de separata kamera-portarna utan NVR´n har bara kontakt med routern, routern som i sin tur har kontakt med IP-kamerorna via elnätet.

Funkar denna lösning? Eller kan NVR´n inte "hitta" mina kameror?
 
Alla nvrer jag har arbetat med fungerar det utmärkt att lägga till kameror på det sätt som du beskriver. Vad gäller homeplugs vet nog ngn annan bättre än jag men jag har fått för mig att prestandan inte är jättebra, kanske inte behövs heller iofs. Har en variant med teoretisk överföringshastighet på flera hundra mbps men får ut ca 10mbps. Då ska nämnas att de ligger på olika faser och det kanske har med saken att göra.

Vet inte exakt om jag upplever att trådlösa kameror ska vara osäkra på ngt sätt, men det beror nog på märke/modell men tex hikvision kör vi en del trådlöst och de fungerar väldigt bra och är stabila. Vi har sålt en del enklare samsung smartcams också och de har fungerat bra för vad de är för ngt.

Vad gäller att bruteforca ett trådlöst nätverk så är det nästan omöjligt. Men det finns ju andra sätt att sniffa lösenord på tex med en Wifi pineapple.

https://www.wifipineapple.com/

så är man orolig för det så kör trådat för all del :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
Alla nvrer jag har arbetat med fungerar det utmärkt att lägga till kameror på det sätt som du beskriver. Vad gäller homeplugs vet nog ngn annan bättre än jag men jag har fått för mig att prestandan inte är jättebra, kanske inte behövs heller iofs. Har en variant med teoretisk överföringshastighet på flera hundra mbps men får ut ca 10mbps. Då ska nämnas att de ligger på olika faser och det kanske har med saken att göra.

Vet inte exakt om jag upplever att trådlösa kameror ska vara osäkra på ngt sätt, men det beror nog på märke/modell men tex hikvision kör vi en del trådlöst och de fungerar väldigt bra och är stabila. Vi har sålt en del enklare samsung smartcams också och de har fungerat bra för vad de är för ngt.

Vad gäller att bruteforca ett trådlöst nätverk så är det nästan omöjligt. Men det finns ju andra sätt att sniffa lösenord på tex med en Wifi pineapple.

[länk]

så är man orolig för det så kör trådat för all del :)
Tack för svar.
Om jag uppfattar dig rätt så går det alltså att köra IP-cam via home-plugs till en NVR? (utan att använda NVR:ens "separata POV-ingångar" )

Det stämmer att home-plugs presterar lite olika beroende på faser o kablarnas kvalitet, men det krävs inte mycket hastighet alls för video. Så den faktorn kan vi utesluta.

Kan man köra med home-plug så är ju detta nästan lika flexibelt som wi-fi-kameror då man slipper dra kabel över hela huset. Samt drar då oxå nyttan av trådburen signal. Iförsig så krävs det kabel för varje kamera till närmsta nät-anslutning. Kanske blir o kika på wifi ändå.

Ifall trådat, Har du koll på om man kan köpa vilken NVR som helst till t ex HK-visions kameror? Eller bör man köpa en HK-vision NVR? Jag har nämligen hittat färdiga paketlösningar på amazon, ebay, men även läst om att HK-vision är mkt bra produkter.
 
Mjao precis :) Bra frågor. Nu är det såhär att det finns en standard för kameror som heter ONVIF. Denna finns i lite olika smaker så det gäller att se upp ngt, men generellt är att alla kameror med onvif-stöd brukar gå att lägga in mot valfri NVR. Jag har personligen aldrig stött på ngn inkompabilitet mellan modeller utan alla kameror med onvif-stöd går att lyfta in i valfri NVR med onvif-stöd. Dock kan vissa funktioner tex PTZ-funktioner vara begränsade om stödet inte är 100%.

http://www.onvif.org/Home.aspx

Följdfrågan blir dock om det finns ngn anledning att köra olika märken på kameror och NVR när du ändå köper nytt? Hikvision brukar ligga bra till i pris och funktioner. Panasonic gillar jag verkligen inte (jäkligt buggig mjukvara är min åsikt) samt de andra killarna som Axis osv fungerar ju alltid bra.

FavoritNVR annars kommer från Nuuo... tycker de är i en klass för sig. Och de har kompabilitet för de flesta fabrikat.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Mjao precis :) Bra frågor. Nu är det såhär att det finns en standard för kameror som heter ONVIF. Denna finns i lite olika smaker så det gäller att se upp ngt, men generellt är att alla kameror med onvif-stöd brukar gå att lägga in mot valfri NVR. Jag har personligen aldrig stött på ngn inkompabilitet mellan modeller utan alla kameror med onvif-stöd går att lyfta in i valfri NVR med onvif-stöd. Dock kan vissa funktioner tex PTZ-funktioner vara begränsade om stödet inte är 100%.

[länk]

Följdfrågan blir dock om det finns ngn anledning att köra olika märken på kameror och NVR när du ändå köper nytt? Hikvision brukar ligga bra till i pris och funktioner. Panasonic gillar jag verkligen inte (jäkligt buggig mjukvara är min åsikt) samt de andra killarna som Axis osv fungerar ju alltid bra.

FavoritNVR annars kommer från Nuuo... tycker de är i en klass för sig. Och de har kompabilitet för de flesta fabrikat.
Tack för svar! Ska kolla upp Nuuo. Jag är sugen på Hk-vision och deras NVR verkade inte billiga när jag kollade för ett tag sedan, ska leta lite mer.

Det känns som jag måste komma på smidigaste o snyggaste lösningen först, sen är resten sekundärt kanske. Kanske tom blir en kamera med bords-stöd/stående variant, som jag kan placera ut på lämpliga ställen o dra sladd bakom möbleman - för att slippa dra kabel på vägg. Vad beträffar home-plug så bör dem ha stöd för POV om man vill mata ström den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.