Funderar på att montera IP kamera framför entren. Går det att använda en för inomhusbruk om den monteras under takfoten?
 
Som du ställer frågan så vet du nog själv svaret, vet inte vad det är för kamera som du tänker använda, men som vanligt om man inte använder saker på det sätt som dom är tänkt att användas på så tar man en risk både med funktion och livlängd.

Varför vill du använda en inomhuskamera?
 
Jag förstår skälet, det finns en avsevärd prisskillnad.

Jag har sedan typ 5 år en inomhuskamera monterad utomhus vid vårt fritidshus, jag vill kontrollera isbildningen på värmepumpens utedel. Så den sitter monterad bakom. Jag har monterat den i en liten upponedvänd plasthink. Den är riktad snett nedåt.

Det har fungerat utan problem. Jag chansade eftersom jag kunde köpa nästan 10 inomhuskameror för vad en utomhuskamera kostade då.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
hempularen

5 år duger! Tackar. (y)
 
Jag köpte Biltemas billigaste halogenstrålkastare (79.90), plockade ur innanmätet och monterade kameran med dubbelhäftande tejp på insidan av glaset. Man får plats med batterieliminatorn också.

Ska tejpa glaset med svart tejp utom där linsen är tänkte jag.

(Jula har också en halogenstrålkastare för 79.90, men den är mindre så det är nog bökigare att få plats i den.)
 
  • Gilla
emifog och 4 till
  • Laddar…
Så smart med halogenstrålkastare!
 
Det gäller dock att det går att montera kameran så den ligger dikt an mot glaset, annars ser kameran lätt speglingen av sig själv när det är ljust. Men man kan ju tänka sig att man byter ut glaset mot en plastskiva med hål för linsen annars. Eller så målar man fronten på kameran svart.

Jag var orolig först att Wifi-signalen inte skulle nå ut eftersom höljet är av aluminium, men ligger accesspunkten bara åt rätt håll så går signalen bra genom glaset.

Först var det faktiskt en gammal Android-mobil (med IP Webcam) jag monterade, men den verkar hänga sig regelbundet så nu tog jag och satte dit en av mina DCS-320L.
 
Prima. Jag kan ansluta den med kabel.
 
Sricam SP007 720P HD IP Camera WIFI Onvif 2.4 P2P for Smartphone Waterproof Vandalproof 15m IR Outdoor Home Security Cam
http://s.aliexpress.com/mM3miUz6
(from AliExpress Android)
 
Jag vill hålla mig till större fabrikat. D Link för tillfället.
 
Granne. ;)
 
Tog ett par bilder på den lilla strålkastaren (som jag hade en gammal Android-telefon i som kamera förut). Nu satte jag dit en av mina D-link.

Använder en mobilladdare som strömförsörjning eftersom den redan satt där för mobilen som jag använde förut och den som hör till kameran är mycket större så jag var lite säker på om den skulle få plats. I den stora strålkastaren fick jag plats med den som hör till kameran (men den tog jag aldrig några bilder på och nu sitter den under takfoten vid entren).

Liten strålkastare med inbyggd D-link kamera och ansluten mobilladdare mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten strålkastare öppnad med D-Link kamera installerad och ansluten till en mobil laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
D
Bra spionapplikering. Visserligen får man ha extern IR, men den drar ju inte till sig så mycket uppmärksamhet.
 
I mitt fall sitter kameran där det sitter belysning, så det behövs ingen IR.

Man kan ju också sätta en rörelsestyrd LED/halogenstrålkastare bredvid den som har kameran.

Men nu var ju mitt syfte som sagt var inte att dölja kameran utan att montera en billig inomhuskamera i ett skyddat hölje, istället för att köpa en mycket dyrare utomhuskamera.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Tusen tack. Du inspirerar. Tack igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.